Hassel, Svarta banken och en Cessna 172 - eller snarare tre...
Ovanstående klipp är den rafflande slutscenen från Roland Hassel-filmen Svarta banken. Platsen känner många av oss igen; Norra parkeringen på Bromma flygplats. Så vill man minnas den, innan Swedavia drev ut Stockholms allmänflygs lättare garde från platsen.
Åter till den där Cessna 172:an som slår runt i Hasselfilmen. Den hamnade nämligen i sökargluggen vid ett besök på Arlandasamlingarna hösten 2006...
För det gick åt två upplagor av SE-KEU - den riktiga och en som "gör stuntet". Den sistnämnda plockades från Arlandasamlingarna och hette egentligen SE-ESE. Det är alltså flygkroppen till SE-ESE, målad som SE-KEU, vi ser ovan. Man ser skillnaden i nosens utseende på 172:orna i filmklippet. Det konstiga är att på min bild har "stunt-Cessnan" ett nyare nylle än i filmen. Det är ju ingen riktig Hawk XP...
Cessna F172F SE-ESE i samband med inregistrering 1965. Flygplanet havererade vid en misslyckad start från stråket i Ekshärad den 1 maj 1976.
Ett tag förväxlades SE-ESE med den senare importerade SE-ESL såsom "stunt-Cessnan". Dessa 172:or havererade i tidsperspektiv rätt nära varandra.
Cessna F172G SE-ESL, tillverkad 1965, efter ett haveri den 26 juni 1975 då flygplanet gjorde en nödlandning i bostadsområde i Sörvik, invid Ludvika flygplats. Bilden säger väl en hel del - det här är ju Gevaliareklam på riktigt.
Avslutningsvis ett par bilder på den riktiga SE-KEU, en Cessna R172K Hawk XP tillverkad 1978, och importerad tio år senare till Sverige. Första bilden, på Bromma - var annars? - den 21 juli 1992. Det är då ganska precis fyra månader efter det att Svarta banken sänts i SVT.
Avslutande bilden är tagen i Hägernäs för några år sedan. Sedan 2012 flyger maskinen i Finland som OH-KEU.