Barkarbypriset till Cessna 172 SE-CLP

För en gångs skull är jag enig med Svensk Flyghistorisk Förening (SFF)! Årets vinnare av Barkarbypriset (som man av någon anledning numera kallar för något annat) blev SE-CLP, en klassisk och mycket välhållen Cessna 172 från 1959. Så här skriver jurymedlemmen Ulf Delbro på SFF:s webbsida:
Juryn kunde i år räkna in ett 30-tal flygplan som kandiderade till Veteranflygpriset, vilket var dubbelt så många som förra året. Sammanlagt var det cirka 110 flygplan som kom inflygande till Falköping för att delta i EAA:s evenemang. Det blev mycket jämnt mellan de 4-5 flygplan som sattes upp på kortlistan, men när juryn gjort sitt slutliga val stod en verklig veteran och klassiker i svenskt klubb- och privatflyg som en mycket värdig vinnare, nämligen en Cessna 172, SE-CLP med namnet Peer Gynt.
SE-CLP är byggd så tidigt som 1959 och registrerades i Sverige samma år, det har således 57 år "på nacken". Flygplanet, som är i ett strålande fint skick såväl exteriört som interiört ägs sedan 1995 av värmlänningen Per Arvidsson, bosatt i Åtorp utanför Degerfors. Per, som är född 1944 tog segelflygcertifikat 1965 och motorflygcert 1967.
- Flygplanet hade sin fjärde ägare, alla i Värmland, när det blev till salu 1995, och då slog jag till och köpte det, berättade Per, som blev mycket glad och överraskad över att få motta Veteranflygpriset för sin klassiker.
Grattis SE-CLP och Per Arvidsson! Och Grattis Cessna 172! En flygplantyp som har betytt mer i flyghistorien än många av oss vill erkänna. Det finns en anledning till att detta är världens genom tiderna mest tillverkade flygplantyp...
Bilderna i detta inlägget är tagna på Visingsö, detta i samband med det årliga Fly in'et "öas" flygplats (ESSI).
Bilderna i detta inlägget är tagna på Visingsö, detta i samband med det årliga Fly in'et "öas" flygplats (ESSI).
