Mer om Stratoliner
Inlägget Svensk Flygtjänst tilltänkta Stratoliners gav en del feedback, vilket är mycket glädjande. Det är sånt som gör att man orkar blogga vidare.
SuperEchoChris hörde av sig med ett mail med de två inledande bilderna. Christer skrev bland annat:
Som sagt, det är ju bara en knarr kvar. När jag såg den ståenden i ökendammet på Pima sommaren 1978 undrade jag faktiskt va fan det var! Jag har aldrig listat ut riktigt vad "IA" var för flygbolag. Nu står det som bekant och skiner på Steven F. Udvar-Hazy Center i Washington!
"IA" står för Inter-American Incorporated, Derby, Kansas. som var ägare av flygplanet mellan 1965-69. Ett kufiskt bolag, har googlat men dåligt med resultat. Vägen till museet i Washington var förresten långt ifrån - så att säga - "spikrak". Det höll på att gå riktigt illa i mars 2002...
Lite senare samma kväll kom ett mail med dessa två bilder från Roffe Larsson. Han skrev följande:
Såg din artikel om Flygtjänsts tilltänkta Stratoliners. Nu blev ju projektet aldrig verklighet men Stratoliners kom ändå, dock litet senare, till Bromma. Under 1959-1961 sommarjobbade jag på lastningen på Bromma och var vid flera tillfällen med om att lossa blommor som kom från södra Europa med Airnautics B.307 F-BELU/F-BELY/F-BELZ.
Därefter dröjde det till 1975 till jag nästa gång såg en Stratoliner, 21 oktober fotograferade jag N19903 på Pima Air Museum i Tucson. Den maskinen kom ju senare att restaureras till flygande skick och finns nu att se på National Air and Space Museum.