Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer om Stratoliner

Publicerad 2015-10-31 12:20:00 i Propulärkultur,



Inlägget Svensk Flygtjänst tilltänkta Stratoliners gav en del feedback, vilket är mycket glädjande. Det är sånt som gör att man orkar blogga vidare.

SuperEchoChris hörde av sig med ett mail med de två inledande bilderna. Christer skrev bland annat:

Som sagt, det är ju bara en knarr kvar. När jag såg den ståenden i ökendammet på Pima sommaren 1978 undrade jag faktiskt va fan det var!  Jag har aldrig listat ut riktigt vad "IA" var för flygbolag. Nu står det som bekant och skiner på Steven F. Udvar-Hazy Center i Washington!

"IA" står för Inter-American Incorporated, Derby, Kansas. som var ägare av flygplanet mellan 1965-69. Ett kufiskt bolag, har googlat men dåligt med resultat. Vägen till museet i Washington var förresten långt ifrån - så att säga - "spikrak". Det höll på att gå riktigt illa i mars 2002...



Lite senare samma kväll kom ett mail med dessa två bilder från Roffe Larsson. Han skrev följande:

Såg din artikel om Flygtjänsts tilltänkta Stratoliners. Nu blev ju projektet aldrig verklighet men Stratoliners kom ändå, dock litet senare, till Bromma. Under 1959-1961 sommarjobbade jag på lastningen på Bromma och var vid flera tillfällen med om att lossa blommor som kom från södra Europa med Airnautics B.307 F-BELU/F-BELY/F-BELZ. 

Därefter dröjde det till 1975 till jag nästa gång såg en Stratoliner, 21 oktober fotograferade jag N19903 på Pima Air Museum i Tucson. Den maskinen kom ju senare att restaureras till flygande skick och finns nu att se på National Air and Space Museum.
 
 
Sju år senare, närmare bestämt 13 oktober 1982, stötte jag på nästa Stratoliner, före detta N19904, nu i form av en husflygbåt utefter en av kanalerna i Fort Lauderdale. Båda dessa Stratoliners har under de aktiva åren haft "prominenta" brukare; Papa Doc använde N19903 och N19904 var Howard Hughes privata flygplan.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela