Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Baltic Aviation...och Baltic Airlines

Publicerad 2015-03-22 21:00:00 i Allmänt, Flygföretagande, Personligt urval,


Baltic Aviation AB dök upp 1978 efter det att ett annat litet flygbolag, Baron Air AB, hade gått i konkurs. Bägge bolagen hade postadress Helsingborg, men basen var Malmö/Sturup och Baltics övertog som första flygplan Baron Airs Cessna 402B SE-GKS. Snart följdes denna av en Cessna 501 Citation I/SP, SE-DEO. I början av 1980 ersattes SE-GKS med en Beech 200 Super King Air, SE-GSU. Detta flygplan kom att behållas i två år.

 
I allmänhet ägdes flygplanen av företaget Joint Trawlers Ltd Sweden AB, som i sin tur i huvudsak ägdes av Nils Wärgården. Joint Trawlers var på den tiden mycket stora inom fiskerinäringen och hade enligt vissa uppgifter monopol på sovjetisk fiskeexport. Men företaget bedrev även annan handel med fisk som kandensisk sill, östersjösill, sardiner från Nigeria med mera.

Åter till dotterbolaget Baltic - 1981 hade postadressen bytts till Malmö, det kan man se i denna annons...

 
Kan vara intressant att påpeka att Learjet 35A Serial No. 317 är SE-DEM och Learjet 35A Serial No. 373 var den som i februari 1981 reserverats som SE-DER. Denna Learjet kom att säljas till Mexico och kom aldrig registreras i Sverige, kanske beroende på annonsen ovan?

 
Företaget kom att operera flera bizjet fram till mitten av 80-talet: Sud SN-601A Corvette 100 SE-DEE och SE-DEN samt den tidigare nämnda Learjet 35A SE-DEM. En förändring i verksamhetens inriktning stod dock för dörren.  



Hösten 1986 ankom SE-IVY, en Vickers Viscount 815, till Sturup. Med detta flygplan kom Baltic Aviation påpassligt en kort period fylla det tomrum som tillkommit på den svenska marknaden efter det ScanBee hade försvunnit med sin CV.580.
 
 
Vid den här tiden fanns det en hel del i svensk flygpress om Baltic - bolaget hade ambitionen (detta var före den fulla avregleringen) att starta en linje mellan Malmö - London. Här kommer en artikel som är klickbar för att underlätta läsning...

 
Redan i mitten av maj hade denna Viscount inköpts av SADCO AB, ett annat bolag bolag ägt av Nils Wärgården. Fram till leveransen i månadskiftet oktober/november genomgick flygplanet service och iståndsättning på Southend.
        
 
Man tog leverans av ytterligare en Viscount cirka ett år senare, G-BAPG. Denna var tänkt att bli SE-KBN (ansökan om registrering daterad den 9 november 1987) men omregistreringen kom dock aldrig fullföljas (ansökan återkallad den 31 mars 1988) utan kvarstod på engelskt register.

Inköpare var återigen SADCO men som registerad ägare stod Sean T Sully/STH Sales Ltd, ett företag som även tog hand om den tekniska supporten för Viscount-planen. I mars 1988 omregistrerades SE-IVY på Baltic Airlines Sweden AB och samtidigt leasades G-BAPG ut till British Midland Airways (BMA).

I samma veva tillkännagavs att man bildat ett bolag i Storbritannien; Baltic Airlines (UK) Ltd. Så här skrev man i en notis i Flygbranschen:
 
Baltic Aviation i Malmö har bildat ett bolag i Storbritannien, Baltic Airways Ltd, säger bolagets VD Ingvar Nordesparr. Denna åtgärd vidtas för att kunna möta SAS beslut att börja trafikera linjen Malmö - Aarhus - London/Gatwick med DC-9. Baltic har, som vi skrivit tidigare i Flygbranschen, sökt tillstånd att få flyga Malmö - London/Southend men fått avslag. Genom att starta ett brittiskt bolag måste ansökan behandlas på nytt. Baltic ämnar nu fördubbla sin flygplansflotta genom att beställa ytterligare en Vickers Viscount.

 
Under perioden mellan den 11 november 1988 till den 23 januari 1989 leasades Viscount G-BFZL av Baltic och  bolagsnamnet applicerades på flygplanet.

Återigen en artikel från tidningen Flygbranschen, denna gång från oktober 1988:
 
Sturup-baserade flygbolaget Baltic Airlines inleder den 27 oktober sin trafik på linjen Malmö - London/Southend. Linjen kommer att trafikeras av en Caravelle 10R, leasad från Sterling Airways på sex månader. Planet, som är målat i Baltics färger kommer vara inrett för 65 passagerare (VIP-utförande) mot maximalt 99. Våren 1989 räknar Baltic med att sätta in eget material, troligen British Aerospace BAe-146 eller Fokker F.28.

- Vi kommer dock inte att operera vår Vickers Viscount på linjen till Southend, säger Pelle Pettersson, chefspilot.

Baltic Airlines fortsätter att söka koncessioner och söka samarbete med andra flygbolag. Trafikrättigheter har sökts för linjen Malmö - Basel/Mulhouse, som avses flygas med Corvette opererad av Sterling Airways (men ägd av Baltic). Även för linjen Malmö - Riga har Baltic sökt koncession. Denna linje skulle troligen flygas av, och naturligtvis i samarbete med, Aeroflot. Även en fraktlinje Köpenhamn - Tokyo planeras i samarbete med Aeroflot.

Men innan dessa önskningar går i uppfyllelse inviger alltså Baltic Airlines sin London-linje den 27 oktober. En dag innan British Airways startar sin trafik på Malmö, vilken dock går via Köpenhamn.

 
Sterling Airways SE-210 10B3 Caravelle, OY-STF, leasades på sex månader och kom att brukas på pendeln mellan Sturup och Southend från och med den 27 oktober 1988 till den 24 mars 1989.



Caravellen ersattes av en BAC 1-11, G-AZUK, döpt till Nils Holgersson. Detta flygplan var leasad från uppstickaren Ryanair, via dess "UK based subsidiary airline which also operated One-Elevens which was initially called London European Airways and later traded as Ryanair Europe."

 
Tanken var att senare under 1989 föra in flygplanet på svenskt register och att utveckla trafiken med ytterligare en linje; Malmö - Nyköping. Eller se det tvärtom; Skavsta - Sturup - Southend. Men av detta kom det tyvärr inte bli något av.



G-AZUK kom att användas fram till den 31 maj då Southend-trafiken lades ner och leasen löpte ut.. Därefter verkar det som endast sporadisk flygverksamhet förekomit med Viscount SE-IVY. I november 1989 kom luftvärdigheten för SE-IVY att utgå utan att sedan komma att förnyas. Flygplanet kom därefter under några år stå parkerat på Sturup och har därefter hamnat på High Chaparall.

 
Under 1988-89 hade Baltics andra Viscount G-BAPG i tur och flugit för BMA, tio månader för portugisiska Ligações Aéreas Regionais (LAR) och avslutningsvis under några veckor som feeder åt Virgin. Den 1 augusti 1989 kom G-BAPG att ställas av på Southend och den 2 mars 1990 konfiskerades flygplanet av Ali Finance Ltd. Denna Viscount kommer heller aldrig mer i luften utan skrotades där sju år senare.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela