Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Marinens hövdingar

Publicerad 2015-12-06 19:43:00 i Piper, Propulärkultur,

 
Den svenska marinen kom att använda fem stycken Piper PA-31-350 Chieftain under 90-talet och dessa fick den militära typbeteckningen TP 54. Ibland verkar enligt olika källor även beteckningarna TP 54B och Typ 54 ha använts. Dessutom så lär beteckningen TP 45 initialt valts, men man slängde om siffrorna när det stod klart att denna redan använts - se Lite om Tp 45. Att numret 54 användes på MFI-10B Vipan - ja, man kan nog anta att detta har att göra med beteckningarna TP 54B  och Typ 54. Snurrigt värre.

Faktum är att inget av dessa benämningar var rätt. Leif Fredin påpekade att i TO AF FLYG 200 000002B, daterad 1990-06-01, kallas typen FPL 54B.

Jag hade visst dåligt med egna bilder på dessa Marinens "indianhövdingar", men en hittade jag. Överst ser vi nummer 54201 parkerad på Bromma den 12 maj 1996. Man kan se namnet "Flying Chief" på nosen och framför det en logga som tillhör från ett på den tiden rätt välkänt Skövdebaserat flygbolag: Flying Enterprise. Bakom detta stod den danske sjökaptenen Eigil Jakobsen och bolaget Tipp & Kran Transport AB med säte i Torslanda.

Peter Liander skriver bland annat så här om TP 54 i sin bok Flygande Försvarare som utkom 1993:

Det militära bruket av Cheiftain i Sverige började först 1989. Här har typen fått den militära typbeteckningen TP 54. Normalt äger försvaret all sin flygmateriel, men TP 54 utgör ett undantag. Marinen förfogar över fem plan som hyrs från ett privat företag i Göteborg.

Den viktigaste anledningen till anskaffningen av TP 54 var att låta marinens mest erfarna HKP 4-piloter öva intrumentflygning till en lägre kostnad jämfört med att flyga HKP 4. Piloter som har mer än 1000 timmars erfarenhet av HKP 4 får sin flygtidstilldelning reducerad med 20 timmar per år. I stället flyger de 35 timmar årligen i TP 54 för att få en kontinuerlig träning i instrumentflygning. Detta är lönsamt ur ekonomisk sypunkt. Kostnaden för en flygtimme med TP 54 är endast en dryg sjundedel mot motsvarande pris i en HKP 4.

Dessa flygningar med TP 54 genomförs oftast med ett nyttosyfte där intrumentflygträningen blir ett naturligt inslag. Person- och materieltransporter är vanligt förekommande, ibland även åt andra militära myndigheter.

 
Under det första året flögs planen med civila registreringsbeteckningar. Bokstäverna SE för Sverige i bokstavskombinationen ersattes av det militära nationalitetsmärket. Samtidigt behölls de tre sista bokstäverna i civilregistreringen. En udda och unik företeelse inom svenskt militärflyg. Under 1990 ändrades dock detta förhållande och planen har numera helt militär märkning. En anledning är att civilregistrerade plan inte får flygas enligt militära bestämmelser.

Marinens tre helikopterdivisioner förfogar över varsitt plan med de övriga två som extra resurser. Eftersom 11. helikopterdivisionen, som är baserad på Berga i Stockholms södra skärgård, saknar ett riktigt flygfält är deras plan huvudsakligen baserat på Bromma flygplats.

Förutom transportupppgifter används TP 54 i militära sammanhang även till optisk havsövervakning. Syftet är då att utföra fartygsidentifieringar i sammarbete med någon av marinens sjöbevakningscentraler.

Se även Peters Lianders nyligen publicerade blogginlägg med rubriken Cheiftain sparade kostnader åt Marinflyget.
  
Totalt kom alltså fem stycken Piper Cheiftain att opereras av Marinen. De tre första togs i användning under sommaren/hösten 1989 och ytterligare två året därpå.

På sätt och vis var det lätt att härleda vilken förbandstillhörighet som de "ordinarie" flygplanen hade; 54001, med 541 på fenan, användes av 11. helikopterdivisionen, 54002/542 av 12. helikopterdivisionen och 54003/543 av 13. helikopterdivisionen.

De Cheiftains som kom sist försvann först: Ett flygplan återlämnades 1994 och ett 1995. Leasingavtalen på de tre övriga löpte ut den sista december 1997 och kom inte att förlängas. Helikopterverksamheten inom Försvarsmakten kom i och med ingången av påföljande år organiseras i den nybildade Helikopterflottiljen. Piper Cheiftain hade därmed gjort sitt i det svenska försvaret.
 

Före detta 54001 fotograferad på Island på väg över Atlanten i maj 1998.
 
Här följer lite bilder och historik över de enskilda flygplansindividerna. Med ett stort tack till Lars E Lundin.


 


54000 var tidigare SE-KPC och hade tillverkningsnummer 31-8352011 (ändrat under produktionen från 31-8252041) samt burit de tidigare identiterna N41061 och OY-BHV (Falck Air). Den 17 april 1990 inregistrerades planet som SE-KPC med Tipp & Kran Transport AB, Torslanda, som ägare men kom alltså att användas av Marinen.
 
 
Den 26 mars 1991 avfördes SE-KPC på ägarens begäran och ny identitet blev nu 54000. På nosen kom så småningom namnet "Flying Roger" apliceras (med referens till Flying Enterprise). Man kan notera på bilden ovan att det verkar vara 13. helikopterdivisionens vapensköld på fenan på 54000. Kanske var Kallinge denna Cheiftains huvudsakliga basering? Fenkod 540.

Vid årskiftet 1994/95 återlämnades flygplanet till ägaren och den 9 januari 1995 återregistrerades SE-KPC på  Tipp & Kran Transport AB, Torslanda, med innehavare angiven som  Flying Enterprise AB. Såld till USA och ferryflugen över Atlanten den 18-19 maj, samt avregistrerad den 7 juni samma år.

Blev N15PR och flyger fortfarande med denna identitet i Alaska.

 

 
 
54001 var SE-KKT, hade till tillverkningsnummer 31-8052019. Denna Chieftain hade tidigare burit de amerikanska registreringarna  N3547D, N30PM, (N39PM), N124BC.

SE-KKT registrerades den 14 augusti 1989 formellt på Tipp & Kran Transport AB men leasad till Marinen. I oktober samma år användes KKT i övningen Sydfront. Den 7 november 1990 avregistrerades flygplanet på ägarens begäran och det överfördes till militär registrering som 54201. Anknytningen till ägarens flygbolag syns dock i ett namn på nosen; Flying Cheif.

Användes som tidigare sagt av 11. helikopterdivisionen med fenkod 541 och var baserad på Bromma fram till årskiftet 1997/98 då maskinen återlämnades till ägaren. Upptagen på amerikanskt register igen 1998 och ferryflugen över Atlanten i maj detta år.
  


Här ovan ser vi N275CT i Skövde i samband med förestående leverans. CT i den amerikanska registreringen står för ägaren Container Trading Inc. i Florida, ett företag som dyker upp flera gånger som affärspartner åt Tipp & Kran/Flying Enterprise. Inte så konstigt kanske då Eigil Jakobsen är involverad i det....

Sedan 2007 är N275CT registrerad på Lois Aviation LLC i Brooklyn, New York. Just nu ligger flygplanet ute för försäljning med lite över 7100 gångtimmar.

 


 
54002, tillverkningsnummer 31-7952029, var före detta SE-KKP, ex LN-PAI (Partnair).

SE-KKP inregistrerades på Tipp & Kran Transport AB den 5 juli 1989 och leasades till Marinen. Avregistrerad på ägarens begäran och överförd till militär registrering som 54202, placerad hos 12. helikopterdivisionen baserad på Säve och fick namnet "Flying Becka". Fenkod 542.
  
Nedan ser vi 54202 hos Ostermans Aero på Barkarby någon gång på 90-talet.



Införd på det amerikanska registret som N276CT den 17 februari 1998 och levererad till ny ägare i England i slutet av juli 1998. Blev den 8 december 1998 G-EMAX och används idag av Lydd Air.

 


 
54003, tillverkningsnummer 31-7852135, var tidigare SE-KKS, ex N27739.

SE-KKS infördes på registret den 4 augusti 1989 med samma ägare som de övriga maskinerna;  Tipp & Kran Transport AB. Leasad till Marinen och senare avregistrerad den 11 april 1990. Överförd till militärt register som 54203 och försedd med namnet "Flying Emily". Denna Cheiftain var placerad hos 13. helikopterdivisionen, vilken var baserad på Kallinge. Fenkod 543.

Återlämnad vid årskiftet 1997/98 och senare såld till USA. Blev N27739 och senast känd hos Grant Avation i Alaska för cirka tio år sedan. Har nu ställts av och N27739 avregistrerades 2013.
 
 


[ Bild saknas - efterfrågas! ]

54004, tillverkningsnummer 31-8052051, var tidigare SE-KPT, ex N3554K, N500TV, N357CT.

SE-KPT inregistrerades den 2 januari 1990 på Tipp & Kran Transport AB och var reserv till Marinens andra Chieftains. Den 17 februari 1992 noterades Flying Enterprise AB som innehavare, men ganska precis ett år senare - den 15 februari 1993 - avregistrerades SE-KPT.  Två dagar senare levererad Odense - Säve med den militära identiteten 54204 (fenkod 544).

Återlämnad till ägaren Tipp & Kran Transport och återregistrerad som SE-KPT den 14 april 1994. Avregistrerad den 18 maj 1994 efter försäljning till USA och levererad från Säve västerut som N357CT samma månad. Blev den 4 augusti 1994 N417PM och ägs numera av Grant Aviation i Alaska.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela