Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Horrido - 12

Publicerad 2015-04-19 17:48:00 i Propulärkultur,



Det har gått över ett år sedan jag publicerade något under rubriken Horrido, så nu känns det som hög tid att komma till skott! Sagt och gjort, här följer berättelsen om ännu en nödlandare av typen Focke Wulf Fw 190, den som flögs till Sverige av Ludwig Nitsch.

Ludwig Nitsch buklandade utanför Malmö den 8 maj 1945 med en Focke Wulf Fw 190 A-8. Man kan utan tvekan säga att just denna maskin var en systerkärra till den som Anatol Rebane anlände med, vilket det berättades om i Horrido - 5. Nitsch Fw 190 hade Werk Nummer 739137 medan Rebanes hade 739136 (vilket tyder på att de var tillverkade av AGO precis efter varandra).

Historien om Nitsch och hur han hamnade i Sverige är minst sagt fascinerande. Den tyske stridsflygaren, med 38 bokförda segar, tillhörde I./JG 54 som under de sista veckorna av andra världskriget var baserad invid Windau. Fältet är allt att döma numera Ventspils flygplats. Övriga enheter ut JG 54 "Grünherz" var placerade främst på fält runt Libau (Liepaia): Grobin, Libau Nord, Skrunda och Cirava.

Klockan 09.50 buklandade Nitsch vid Lockarps boställe gård invid Fosie. Tidigare på morgonen hade JG 54 fått order om att flyga till Flensburg och kapitulera för britterna, detta för inte låta flygplan och personal hamna i ryska händer. Det var ett väldigt stor antal Luftwaffe-flygplan som denna dag var involverade i evakueringen av Kurlandsfickan, minst 50 stycken Fw 190 till exempel. Från Niclas Östergrens berättelse på FLC:s websida:

På morgonen den 8/5 hade man av kommodore Jagd-Geschwader 54, Oberst Hrabak meddelats att Tyskland kapitulerat. För att inga flygplan skulle falla i ryssarnas händer beordrades ff att flyga alla oskadade plan till Flensburg. Man stuvade sålunda in så många mekaniker som möjligt i fpl (Nitsch berättade att några flygförare i Fw 190 togo med sig ända upp till 5 mekaniker), Själv blev Nitsch den siste som startade från fältet. Hans fpl hade nämligen ej gått att starta till en början, och i den stora villervallan hade man ej tänkt på, att felet kunnat ligga däri att batteriet var slut. Han fick emellertid hjälp, att veva igång motorn av några mannar från ett lv-batteri, som låg baserat i närheten av fältet. Strax efter starten tappade han den extra reservtanken. Efter att ha kopplat om till annan tank fortsattes flygningen nu med kurs mot Sverige, enär han beräknade att han ej skulle kunna nå Danmark. Han buklandade utan missöde strax söder om Malmö.

Ludwig Nitschs Focke Wulf Fw 190 A-8 under bärgning på platsen där han buklandade. Notera till exempel den buckliga spinnern. Bild via Bo Widfeldt. 
 

Jag saxar nästa stycke från en artikel i Skånska Dagbladet från 2012 där man intervjuat samme Östergren:

Tidigt på morgonen den 8 maj 1945 startar den då 18-årige piloten Ludwig Nitsch sin Focke-Wulf 190 på det lilla flygfältet i Kurlandfickan. Han är en av de sista personerna som lyckas undkomma röda arméns krigsmaskin. Samtidigt som han får upp sitt flygplan i luften rullar de ryska T34-stridsvagnarna in på området. Ludwig Nitsch har redan bestämt sig, Sverige är hans nästa stopp.

Ludwig Nitsch buklandar med ett brak på en åker vid Fosie utanför Malmö. Kvinnan som hjälper honom ur planet kommer flera år senare att bli hans fru. Han hamnar på svenskt interneringsläger, men lyckas fly några dagar innan Baltutlämmningen. Under nästan två års tid lever han som en flykting i de skånska skogarna. 1947 grips han i Danmark och skickas tillbaka till Sverige. Baltutlämningen har redan vållat häftig debatt och Ludwig Nitsch får i stället uppehållstillstånd.

– Historien om Ludwig Nitsch började med att jag fick tag påen nosspinner till en Focke-Wulf 190, kåpan som sitter över propellern du vet. Jag såg en buckla i den som jag lyckades identifiera från ett foto som jag hade på en buklandad Focke-Wulf. Då kunde jag hitta i arkiv vem som kom med det planet, men han skulle enligt uppgifter vara spårlöst försvunnen.

Några år senare står Nicklas Östergren på en flyguppvisning och hör hur två äldre herrar pratar om en tysk pilot som nödlandade i Skåne under kriget, han glider försiktigt in i samtalet och kommer på så sätt i kontakt med den tyske piloten. Den tyske piloten var först mycket misstänksam och det tog år innan Nicklas tillslut fick intervjua honom. Men när de väl träffades och Nicklas hade ställt några frågor så gick det upp för honom att det är Ludwig Nitsch.

–När jag fattade att det var han, Ludwig, och att det var hans nosspinner jag hade hemma så ställde sig håret upp på mina armar.

Ludwig Nitsch kom att arbeta som lärare under många år vid Öresundsvarvets yrkesskola och avled i februari 2006.

Nedan bild kommer även den via Bo Widfeldt och visar resterna av Nitschs flygplan på Bulltofta sommaren/hösten 1945. Fast, egentligen var det inte Nitschs "ordinarie plan"...men det är en annan historia som vi kanske kan ta vid ett kommande tillfälle...
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-28 20:04:13

Det skulle vara intressant att veta om flygvapnet gjorde provflygningar med de FW190 som landade i Sverige, och om dessa provflygningar dokumenterades...

Postat av: F

Publicerad 2015-04-28 20:59:07

Visst gjordes det, Håkan! Fredrik Lambert-Meuller vid Försökscentralen var piloten. Så här skrivs det i "Nödlandning - Främmande flyg i Sverige under andra världskriget" av Widfeldt/Wegmann:

Den 3 februari [1945] kl 1600 landade en tysk Focke Wulf Fw 190 F-8/R1 på Bulltofta. Planet flögs av en flyginstruktör Fw. H.J. Dietl, som flytt från Usedom. Dietl skulle flyga planet från en verkstad i Halle till Kolberg. Vid landningen i Kolberg visade sig fältet vara fyllt med hundratalet flygplan, som var helt markbundna till följd av bränslebrist. Dietl fick nu order om att flyga vidare till Danmark och försöka "tanka under vägen". Han mellanlandade på Usedom, där han under fyra dagar väntade på att få tanka med rätt bränsle. Åter i luften sattes kursen på lägsta höjd över Danmark och sedan mot Sverige. Flygplanet, som var helt oskadat, provflögs vid två tillfällen av Fc-piloten Lambert-Meuller. Vid den andra provflygningen gick inte stället att fälla ut varför planet buklandades. Det fördes senare till Fc i Linköping, där det stod uppställt fram till 1947, då det skrotades."

Fältet på Usedom som Dietl startade ifrån var gissningsvis Heringsdorf/Garz - se http://lae.blogg.se/2012/september/edah.html

Postat av: Niklas Eriksson

Publicerad 2015-05-08 10:01:00

Mycket intressant blogginlägg! Tack :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela