Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Bilder på en Hercules under 50 års tid (nästan)

Publicerad 2014-06-22 22:44:00 i Kalla kriget, Propulärkultur,


Jag utlovade för ett tag sedan ett blogginlägg där det skulle visas bilder på Flygvapnets Lockheed Hecules nummer 84001. Med hjälp från Roffe Larsson, Mats Averkvist, Janne Mogren, Tommy Lakmaker och Anders Edbäck har följande bildpotpurri blivit sammanställt...



Någongång under sommaren 1965, troligvis i Ängelholm. Som synes finns en sifferkombination på fenan; 40546. Detta kan utläsas som 64-0546, vilket är flygplanets USAF serial number. Det är med andra ord betalt via 1964-års amerikanska militära budget. Dock kom det återlösas av tillverkaren Lockheeed och istället levereras till Sverige när det färdigställdes i början av 1965. Denna Hercules leasades direkt från tillverkaren till dåvarande Kungliga Flygförvaltningen (KFF) för att användas av Flygvapnet, eller närmare bestämt Transportdivisionen på F 7 Såtenäs. Efter ett antal måndader omvandlades leasen till ett inköp...

Bromma flygplats gissningsvis vintern 1965/66. Det amerikanska id-numret på fenan är borta, men det verkar inte som att ett svenskt dito (84001) ännu har applicerats. Som tidigare nämnts så var flygplanets callsign på denna tid Gustav 130 - Gustav för F 7 och siffrorna refererar till den amerikanska militära typbeteckningen C-130. I och med att leasen övergick i ett inköp fick Hercules den svenska militära typbeteckningen TP 84 och blev därmed den första Hercules som levererades till en kund i Europa ett faktum. Just 84001 var för övrigt av versionen C-130E.

Fenkoden 71 applicerad. Ny callsign; Gustav 71. Tidpunkt bör vara 1968.
 
I samband med luftbron till Biafra hyrde Röda Korset 84001 och flygplanet civilregisterades som SE-XBT. På bilden taxar SE-XBT ut på Bromma för att starta på sin första leg ner till utgångspunkten för operationerna; ön Fernando Poo. Tidpunkten är i slutet av augusti 1968.

På Fernando Poo kom 84001/SE-XBT målas vit för att användas i hjälpsändningarna. Den 22 till 24 september var flygplanet tillbaka på Såtenäs för tillsyn och reperationer (Det handlade främst om väderradarn hade fått åtskilliga åsknedslag). Denna bild är antagligen tagen Frankfurt den 25 september i samband med nedflygningen till Fernando Poo igen. 84001/SE-XBT returnerade till Såtenäs i slutet av oktober efter avslutat uppdrag.

84001 åter i sin normala uniform igen. Platsen ser ut att vara Malmö/Bulltofta (som stängdes 1972).

84001 på Norra parkeringen på Bromma flygplats 1976. 1974 kom Flygvapnets TP 84or bli målade; grön ovansida och blågrå undersida. Systermaskinen 84003 levererades ny från Lockheed-fabriken med detta utseende året därpå. 
 
Arlanda den 29 juni 1979. Man undrar kanske över märket på fenan, mellan sjuan och ettan. Det är emblemet för för California Air National Guard. Hur det kom att hitta denna plats kanske någon kan berätta?

Arlanda den 21 augusti 1980. Just sommaren 1980 ändrades kodsystemet för de svenska militära transportflygplanen. Anledningen lär ha varit att man ville förenkla identifieringen vid utlandsflygningar. När så skedde hade 84001 anropet Swedic 841.

1981 utökades antalet Hercules i Flygvapnet, från tre till åtta exemplar. 1987 uppgraderades 84001 så att flygplanet motsvarade versionen C-130H, detta för att standardlisera den svenska Herculesflottan.

Edit. Egentligen harmoniserades alla TP 84 i en och samma version först runt 2005 - se Henrik Bergmans kommentar nedan.
 
Flygdag i Ängelholm i juni 1990. Under många år var 84001 den flygplansindivid som användes vid flyguppvisningar, först och främst i Sverige, men varefter åren gick, även utomlands. Faktum är att när man började synas på den internationella uppvisningsarenan kom Flygvapnets äldsta Herka och dess besättning väcka stor uppmärksamhet med sitt program. Det var inte ovanligt att man - så att säga - stal showen här och var...

Här är ett exempel från hemmaplan; Eksjö/Ränneslätt i augusti 1993. Radioanrop Gustav 841 och internationellt dito Swedforce 841.

Som synes har flygplanet den märkning som infördes på alla Flygvapnets TP 84 under 1991; mörkare grön färg, svarta siffror och mindre kronmärken. Dessutom Swedish Air Force i gult på nosen i typsnittet Serpentine Bold Italic. Dock kom detta utseende bli relativt kortvarigt...



1999 blev 84001 målad i grå färg och fick low-wiz kronmärken. Flygplanet var det första av Flygvapnets åtta Hercules som fick denna färgsättning. Den inledande och avslutande bilden är tagna vid flygdagens på Såtenäs i juni 2006. Slutligen ska det puffas för den av Anders startade facebookgruppen 841 i Nöd och Lust. I februari nästa år är det 50 år sedan hon kom till Sverige. Nu när man tänker på det; om det ska bevaras ett exemplar av Flygvapnets TP 84 Hercules för kommande generationer - borde det inte vara just 84001? Och förresten, finns det någon flygplanindivid som tjänstgjort längre i Flygvapnet?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Melinda

Publicerad 2014-06-22 23:10:10

wow, vilken enormt plan :O

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2014-06-23 08:53:41

841 är en C-130 E-1, om man skall vara lite petig ;-)

842 var en C-130 E-2 och 843 var en C-130 H-1.
Det var 843 som "modifierades" till en C-130 E-2, så att alla var "lika".

Det var först i mitten av 2000-talet, som de tre äldsta TP 84:orna modifierades till H-standard.
Jag var lastmästare på 841 när den hämtades hem efter modifieringen i Bordeaux, Frankrike.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela