Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESGJ 940818

Publicerad 2014-12-25 14:14:00 i Propulärkultur,



Piper PA-28RT-201 Arrow IV SE-IYY av årsmodell 1979. Bilden är tagen på Jönköping/Axamo (ESGJ) den 18 augusti 1994. Planet används av Malmö Flygklubb men ägs av Swing Inn AB i Malmö. Det sistnämnda är ett välkänt nöjesetablissemang i Malmö som ägs av Dan Walterström.

Malmö Flygklubb drogs igång på Sturup 1986-87 där redan Malmö-Sturups Flygklubb och Aeroklubben i Malmö fanns. En rejäl kick off var flygdagarna i maj 1987

Malmö Flygklubbs "etablissemang" på Sturup var annorlunda jämfört med vad vi i Sverige hade sett tidigare: Lokalerna kändes mer "kontinentala" och i hangaren var det tämligen fullt med flygplan, mycket tvåmotor och en del November-registrerat (minns t ex PA-31P N910PS). Detta var som sagt sent 80-tal, inflationen i Sverige var påtaglig och importen av allmänflygplan - främst från USA - upplevde rekordår. När vi kommit in något år in på 90-talet så hade den rushen lagt sig...men det fortsattes att flygas.

På bilden har SE-IYY för övrigt nyligen fått ny lack, detta i något som kan betecknas såsom klubbfärgerna. Aktiviteten hos Malmö flygklubb mattades av med tiden och cirka 2001/2002 verkar verksamheten lagts ner. 2003 exporterades SE-IYY till Kroatien där Arrowen nu finns till salu.



Sommaren 1994 minns vi som varm och torr, det syns om inte annat på det gula gräset. Här kommer fler bilder som togs samma dag på Jönköpings flygplats efter passagen av en åskskur...



Beech 60 Duke SE-KKY, med tillverkningsår 1969, ägdes då av det på flygplatsen tämligen nyetablerade Nyqvist Aero. "Hertigen" hade sommaren 1989 importerats av Scandinavian Airleasing AB i Malmö, det vill säga Lennart Nordström. Flygplantypen var fram tills dess rätt ovanlig i Sverige, två hade figurerat på svenskt register: SE-EXT och SE-FNY. Sedan rasslade det till och i allmänflyg-boomen hittade ytterligare exemplar av denna AVGAS-dinosaurie hit. Förutom flygplanet på bilden; SE-KKK, SE-KOB och SE-KSH. Kanske ska plocka ihop lite bilder på svenska Duke och återkomma med ett inlägg senare? SE-KKY är fortfarande inregistrerad och luftvärdig enligt transportstyrelsens databas. Ägare är Air Work Konsult i Luleå AB.




En snygg Mooney 201 speglar sig på den regnvåta plattan på Axamo. SE-KYB, närmare bestämt en Mooney M20J "Money 201SE Special Edition" av 1989-års modell (ex N5272N), importerades hösten 1992 av Andersson Aircraft åt kunden Symaskinshörnet Jan Klefborg AB i Linköping. I november 1994 såldes SE-KYB till Jan Hallkvist på Malta och blev 9H-ACJ (Som inbyte lämnade Hallkvist sin Piper Arrow II 9H-ABT, som blev SE-LBT). Klefborg köpte året därpå en ny Mooney M20R Ovation, SE-LBM.                 

Det var lite enklare att få röra sig ute på plattan på en flygplats för 20 år sedan. När man vände sig om såg man denna syn: Transwedes Fokker F.100 SE-DUF "Freja". Efter avregleringen av flygtrafiken kom - om jag nu minns rätt? - tre bolag bedriva linjefart på sträckan Jönköping - Stockholm och Transwede var ett av dem. Denna Fokker tillverkades 1991 och hade större delen av tiden innan levereransen till Transwede i mars 1994 stått magasinerad i Woensdrecht. "Freja" blev inte någon direkt långvarig företeelse, redan i juli 1995 lämnade hon Transwede och blev N130ML hos amerikanska Midway Airlines. Idag finner vi flygplanet hos Iran Aseman Airlines som EP-ATG.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela