Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

37-1 skrotad

Publicerad 2012-07-29 15:15:00 i Allmänt, Kalla kriget,

 
Den första Viggen-prototypen, 37-1, antagligen fototgraferad av legendariske Saabfotografen Ingemar Thuresson. Ni minns säkert andra bilder av samma flygplan, eller Airfix byggsats i plast av 37-1 i skala 1/72...
 
Flygplanet hamnade efter det att man slutade flyga det hos Flygvapenmuseum (FVM). Det skrotades alltså inte då, på 70-talet - Viggenprototypen tilläts att bli en del av vårt flyghistoriska arv.

Åren utställd utomhus utanför muséet gjorde att 37-1 blev i allt sämre skick. Nu har man i all tysthet skickat flygplanet till skrottuggen. Det här inte okej, SFHM/FVM har återigen misslyckats att ta hand om vårt flyghistoriska arv. Det är vid sådana här tillfällen som man önskar att Saabmuseet hade haft en flygavdelning där prototyper som 37-1, Lilldraken, kanske Scandian, hade fått sin rättmätiga plats.

Om den nya regimen hos Flygvapenmuseums hantering av vårt flyghistoriska arv har jag genom åren skrivit många gånger. Den som orkar läsa kan söka på "flygvapenmuseum" i sökrutan.
 
Nedan är den sista bilden på 37-1 som jag tog - vid bajamajorna på Malmen när det var flygdag i juni 2010.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Swede

Publicerad 2012-07-29 17:18:15

Helt otroligt, ett museum skrotar ett historiskt plan....

Postat av: Bengt

Publicerad 2012-07-29 19:08:37

Helt "kriminellt"!

Postat av: Anders

Publicerad 2012-07-29 19:21:21

För några år sedan besökte jag FVM (innan nuvarande utformning / byggnad beslutats) och tyckte att det såg allmänt trist ut på framsidan - ung som (skrot-)bilar som lämnas stående i villaträdgård, skog odyl. Samt hur FMV egentligen tänkte om framtiden många objekten som var totalt exponerade för väder och vind. Skulle ju inte vara varken svårt eller dyrt att förbättra och då även kunna göras mer attraktivt för besökare. Markyta i anslutning till museet fanns det ju gott om. Nämnde jag lite försiktigt till närvarande personal men de bara fräste åt mig. Det skulle minnsann vara den kompletta lösningen eller inget alls - hellre avveckla det som inte gick in. Lämnade en rätt bitter eftersmak om vad som förmodligen skulle hända med mycket mtrl som stått ute.

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-07-29 19:50:24

Krimimellt var ordet!
Är det någon mer som ser några parraleller med kejsarens nya kläder?
I min värld krävs det mer än att göra prisbelönta utställningar för att kunna säga att man värnar och vårdar det historiska arvet.
Skäms för fan!

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-07-30 07:14:39

Man blir helt PARRalyserad av den inkompetens och bristande respekt som FVM-ledningen än en gång visar prov på. Den kompakta tystnad som våra tandlösa flyghistoriska intresseorganisationer står för, förmodligen i samförstånd, är ytterst oroande inför framtiden!

Postat av: F

Publicerad 2012-07-30 08:34:56

Bristen på intresse för kommunikation med den flyghistoriska rörelsen - inte bara SFF - från SFHM/FVM:s sida är påtaglig. Man kan inte säga att det inte gick att rädda 37-1 innan man verkligen "out'at" vad man tänkte göra "om inte..." osv.

Den flyghistoriska rörelsen har sett till att flygvapenmuseums samlingar har kommit till en gång i tiden. Att SFHM/FVM på detta vis visar sin inställning till densamma är faktiskt rätt kränkande. Jag bara väntar på den första anmälan från någon därute...

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2012-07-30 11:30:52

Men SFF har ju flygrådsmöten med FVM, det har ordföranden informerat om, så visst måste det väl finnas en kommunkation? Men vad sägs på dessa möten, är SFHM/FVM helt oresonlig?

Att det är problem med SFHM/FVM är ju uppenbart men tyvärr tror jag inte inviduella anmälan eller protester hjälper. En större organisation måste sätta ner foten och det är nog endast SFF tillsammans med ÖFS som kan fixa det.

Men det är så otäckt tyst utåt...

Postat av: F

Publicerad 2012-07-30 11:52:29

Håller med om att det är alldeles för tyst utåt...

Tyvärr så är ÖFS, såsom stödförening till FVM, tandlös i frågor som denna. Man har avsagt sig den möjligheten.

Återstår då SFF. Jag tror att man i styrelsen är allt för rädd om den "goda tonen" och kontakten med SFHM/FVM...ja, så pass at man inte sätter ner foten. Som jag tidigare nämnt i något inlägg: Jag betalar min medlemsavgift till SFF inte bara för att vara prenumerant - jag vill ha en aktiv bevakning av dylika ärenden. Det är SFFs uppgift att komma med alternativa lösningar och för att kunna göra det måste man kommunicera ut problemen till sin medlemmar. Inte lägga locket på...inte ens för att behålla "den goda tonen". Då gör man fel.

Och om någon inom SFHM/FVM säger att "det där har inte SFF med att göra" - eller vem ssom, du eller jag, så har personen i fråga fel. Vi som medborgare i Sverige äger dessa föremål lika mycket som de som är satta att förvalta dem. Ibland undrar man hur man gör sitt urval till den senare kategorin...

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2012-07-30 12:08:41

Ett klockrent bra inlägga det sista, det är exakt detta jag vill belysa!

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-07-30 18:18:18

Hej

Återigen måste jag tyvärr konstatera att sverige har utvecklats i en märklig riktning.

Jag har svårt att tänka mig att det finns något land som skulle förstöra en prototyp till ett av de vassaste och mest avancerade flygplan för sin tid.

I länder som usa eller ryssland så är nationens flyghistoria en del av försvaret, och inte bara en fråga för museum utan för hela nationen.

Att man under en flygdag placerar bajamajor bredvid planet säger tyvärr allt om synen på teknikhistoria (och framtiden, brrr)

Tack för ordet.


Postat av: Anders

Publicerad 2012-07-30 19:38:39

Men samtidigt... hemsidan anger att den finns kvar i gömmorna... för inte kan det väl förekomma fel i den information som publiceras till allmänheten...

http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Foremal--Fakta/Foremal/Flygplan/Magasinerade/Attack--och-bombflygplan/




Svar: Men efter 2010-04-05, då denna sida senast var uppdaterad, har vi sett 37-1, vid bajamajorna t ex på flygdagen i juni samma år. Sista för mig kända noteringen av hela 37-1, då fortfarande på samma plats, är från februari i år. Så skrotningen har skett för några månader sedan. Panelen från cockpit finns hos Svedino, så jag gissar att det är Stena Metall i Halmstad som tuggat Viggenprototypen.
Lazerjesus

Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2012-07-30 23:13:29

Och frågan är vad SAAB tycker om att man kör unika exemplar av deras produkter till skroten lagom till 75-års jubiléet ? Borde dom inte hämta tillbaka den inlånade 92:an innan den också återvinns ? :-(

/Lars Larsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-07-31 05:56:17

Diskussionen/debatten är även igång på flyghistoriskt forum:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4997

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-08-01 20:54:22

I ett kulturellt eftersatt land som Sverige är inte någon förvånad!? –Vid betraktelse hade bärgningen av Vasaskeppet inte blivit en framgång utan privat iniativ. -Den politiska noblessen kunde senare spegla sig i glansen.

Med självklar hjälp av flyghistoriska vänner borde Viggen 37-1 som alternativ och -tills vidare blivit ett ”barnobject” i stället för upphugg.

-Förutsätter att SFF återkommer med en klar och rak förklaring varför liknande fadäser kan ske utom medlemmarnas vetskap……?-En präktig skam för förvaltning av svensk flyghistoria.!

Postat av: Anders

Publicerad 2012-08-01 21:50:00

F, min hänvisning till FVM web-sida ovan var avsiktligt lite raljerande. Jag kan konstatera att informationen i skrivande stund inte har uppdaterats vilket jag tycker borde ha skett om FVM följer den publika debatten. Eller den kanske inte är intressant. Jag vill minnas att det i ett tidigare skede framfördes att FVM inte var ett prototypmuseum (tyvärr glömt vad den diskussionen handlade om). Alldeles säkert kommer detta svaret att användas samt även understrykas med argument om dyr förvaringskostnad och objektets skick vid skrotningen. Lansen i all ära, men 29, 35, 37 och 39 har varit stora och symboliska svenska teknik- och industriprojekt där FV varit en aktiv aktör. Att då så lättvindigt skrota den första 37-prototypen när den nu ändå fanns kvar är väl magstarkt. Kanske hade behövt ske ändå, men inte i det fördålda. Detta begränsar definitivt möjligheten att kunna visa från ax till limpa. Varför så svårt att efter några årtionden först presentera intentionen med motivering, låta sjunka in och inbjuda till debatt? Om inte annat hade alternativ och verklighet blivit mer tydligt för alla. Att museum som Saabmuseet skulle orka ta på sig insvaret som prototyp-museum för objekt av den här storleken tycker jag känns lite tveksamt - även här skulle man nog se utrymmes- / kostnadsproblematiken och då hellre fokusera på slutprodukten. Dvs, tillbaka på ruta ett. Även jag (betalande medlem) är besviken på SFF tystnad.

Postat av: Erik

Publicerad 2012-08-01 23:50:56

Man behöver inte vara ett snille för att fatta vilken fantastisk "pedagogisk" åskådning 37-1 bredvid 37449 kunde ha varit på ett museum. Det handlar inte bara om Viggen, det är teknikutveckling i detalj såväl i det större perspektivet i detta landet.

Bevarandet av 37-1 var av nationell vikt. Kan man inte höja blicken och se förbi uppdraget i sådana här case, är man stelbent så det räcker o blir över. Då har man inte hjärtat på rätta stället och bör lämna över sin plats till någon som har denna insikt...

Postat av: Danne

Publicerad 2012-08-02 08:01:09

Pratade för länge sedan med en som var med om att ta fram 37:an. Han sade att de fick vinkla ned framkroppen några grader för att komma tillrätta med något aerodynamiskt problem. Ser inte 37-1 ut att vara lite rakare i kroppen än vad man är van att se?
Är det nån som vet mer om detta?

Postat av: F

Publicerad 2012-08-02 08:39:30

Kan det ha att göra med bulan på ryggåsen, Danne? På den översta bilden så ser vi första utförandet på Viggen utan bulan.

Sedan kan även nämnas att JA 37 är lite längre än AJ/SH/SF 37.

Postat av: lars Sundin

Publicerad 2012-08-02 09:25:23

Viggens aerodynamiska utformning och alla kompromisser och allt finlirande som behövdes för att få planet acceptabelt har Krister Karling skrivt om i en liten bok. Det Danne och Fredric förmodar är helt rätt fast jag är inte kapabel att på rak arm förklara närmare.

Överst i denna bild ses bokens omslag (det var annat jag ville visa när jag en gång för länge sedan gjorde denna bild):

http://larsan13.wordpress.com/2011/11/21/om-j-29-och-landningshaverierna/karling/

Postat av: Kjell

Publicerad 2012-08-02 10:37:44

http://www.flyghistoria.org/dokument/2006/2006-05-09_SFHM_svar_SE-CAW.pdf

Slutstycket i det brevet:

"Vi sätter stort värde på det arbete som SFF utför och den resurs och flyghistorisk kunskapskälla som föreningen utgör för FVM och ser fram emot fortsatt gott samarbete..."

Hur kommer slutstycket bli nu?, när 37-1 skrotats...

Postat av: F

Publicerad 2012-08-02 11:33:49

Med tanke på ordförandens svar i tråden om skrotningen av 37-1 på SFF forum så är jag mycket tveksam om jag kommer att förnya mitt medlemskap i den föreningen nästa år. Tråden: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4997

Postat av: Robert Lundin

Publicerad 2012-08-03 00:58:59

Förvånande och obegåvat. Jag säger upp mitt medlemskap i skrivande stund.

Postat av: Anders

Publicerad 2012-08-03 09:52:30

Även jag har svårt att förstå SFF ordförandes svar och drar mig till minnes några ord ur Magnus Härenstams Barnombudsmannen -"sen inskred då en kraftlös medlare, dvs morsan, och drog som vanligt ned debatten på det känslomässiga planet genom att komma med uttalanden som pappa är trött och vi måste hålla sams i familjen". Det finns många frågor i den här soppan. En intressant fundering är den sparade instrumentpanelen från 37-1 som Svedinos har sett till att rädda. Denna upptar minimalt med plats. Att Teknikland/Flyg och Lotta museet inte kunnat ta hand om hela 37-1 har jag full förståelse för (ser sitt primära uppdrag som ett "landskapsmuseum", utrymme, kostnader sett till sin finansiering osv). Det har ju tyvärr stormat en del kring Tekniklands finansiering också. Ex Gotland väcker tråkiga minnen. Men vad åsyftas eg med "Sveriges Viggenmuseum". Något sådant uppdrag ser jag inte presenterat på museets egen hemsida. De fåtaligt inblandade, förutom Svedinos, verkar ha titta sig runt, konstaterat jobbigt det här, förmodligen krav på "en flygintressad tiger" från FVM till inblandade, skickat på skrot rakt av varefter gått på semester. Tja, inte för att semester verkar göra större skillnad vad gäller kommunikation med allmänheten. Tänk om nuvarande ledning för FVM skulle ges motsvarande uppdrag för Vasamuseet. Ett museum som visar ett av de största teknikmisslyckandena i Sveriges historia och mycket användning i flottan blev det inte heller. Jag bävar.

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-08-03 13:48:01

Utan att vara engagerad i någon flyghistorisk organisation eller verksamhet har jag dock efter ett långt yrkesverksamt liv inom flyget med förundrat och reserverat intresse följt inläggen och debatten här och på kända fora. När man läser att kända och kompetenta flyghistoriker tänker lämna SFF är det egentligen SFF som är problemet i den soppan. När en god vän som f ö alltid varit tillskyndare av SFF säger samma sak blir man fundersam. Ingen förening är starkare än den svagaste intetsägande medlemmen eller styrelseledamoten.
Vore det inte på tiden att medlemmarna på något sätt kräver ordförandens avgång och att en extra ordinarie årsstämma utlyses och där man samtidigt kallar chefen för FVM till hedersledamot i SFF?
SFF kommer att implodera och förhoppnings kommer vi framgent att få se en ny SVENSK flyghistorisk organisation som kan leva upp till idealen i enlighet med dess då antagna stadgar. Vårt flyghistoriska arv är värt något bättre än vad som hittills timat och tydliggjorts om och kring skrotningen av 37-1...

Postat av: F

Publicerad 2012-08-03 14:23:05

"När Corren på torsdagen kontaktade museet för att fråga om uppgiften att planet skrotats verkligen stämmer visade det sig att ingen var beredd att svara på frågan. En av de anställda sade att frågan "är känslig" och hänvisade den vidare. En annan anställd sade sig inte ens känna till om planet skrotats. Museets chef Mikael Parr gick inte att nå för en kommentar."
Från en artikel i Corren publicerad igårkväll - se
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/forsta-viggen-har-skrotats-6109372-artikel.aspx

Postat av: Håkan Buffal-O

Publicerad 2012-08-03 16:39:57

Det har skrivits mer i Corren: http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/darfor-skrotades-viggenplanet-6109944-artikel.aspx

Vem far med osanning? SFF eller Flygvapenmuseum?

Weirons senaste kommentar får mig att fundera på hur man skall skapa ett nytt kontakt-nät för en ny förening? Det känns som det är kupé för SFF

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela