Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

37-1 skrotad - 2

Publicerad 2012-08-10 09:15:00 i Allmänt,

 

 

Mer om Flygvapenmuseums (FVM) skrotning av den första Viggen-prototypen, 37-1 - i slutet av förra månaden publicerades inlägget 37-1 skrotad.

 

Följande text postades på Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) webbforum för en vecka sedan:

 

Har verkligen alla samlingar inom flygmuseisvären i Sverige fått frågan om att ta deposition av 37-1?  Nej. Det har jag kollat upp igår (man grunnar lite över FVMs urvalskriterier?). Och även om alla dessa svarat "nej" så ska ett föremål av denna dignitet och dess ”vara eller icke vara” ventileras på ett bra mycket bredare sätt än vad som nu skett. Ett problem som detta måste offentliggöras för om möjligt få ett lyckligt slut. Har man gjort det? Nej. Varför? Ja, det är för mig en gåta.

 

SFHM/FVM ska förvalta sina samlingar på bästa vis. Ett konstmuseum skulle knappast skicka en ej färdigställd Carl Larsson-tavla till destruktion bara för att den inte fick plats på väggen.  Med tanke på resonemanget i första stycket och liknelsen innan kan man ställa frågan om SFHM/FVM förvaltar sina – nej, våra – samlingar på bästa vis? I det specifika fallet med Viggen 37-1 så är svaret klart nej. Med tanke på tidigare märkliga deponeringar av flygplan finns det nu all anledning att låta juridiskt sakkunniga titta närmare på fallet 37-1, vilket kan utmynna i en JO-anmälan.

   

I vilket land i världen – som säger sig vara flyghistoriskt- och teknikhistoriskt medvetet - skulle man komma på idén att skrota prototypen till landets, en gång i tiden, största industriella projekt – en dåtidens juvelen i kronan? Man trodde sig vara framsynt och sparade Viggenprototypen till eftervärlden för några decennier sedan, nu tackar man dem på detta viset. Ska man följa logiken hos SFHM/FVM så borde nu Saab 210 ”Lilldraken” vara nästa föremål som går till tuggen.

 

Slutligen rörande SFF. För mig är det glasklart - jag anser mig betala min medlemsavgift till föreningen inte bara av anledningen att jag vill ha SFT. Nej, jag vill ha en aktiv bevakning av vad som händer med vårt flyghistoriska arv och (främst) hanteringen av detta hos FVM.  Det känns nu tyvärr som att föreningen och jag inte delar samma värderingar. Jag har varit medlem sedan jag var 15 år, nu är jag 44. Nästa år kommer jag med stor sannolikhet inte vara medlem i SFF…

   

Kolla in forumtråden genom att klicka här.

  

I Corren säger museichefen att han rådfrågat SFF, ÖFS (Östergötlands Flyghistoriska Sällskap) och Saabs Veteranklubb i ärendet och ingen av sammanslutningarna hade något att erinra mot skrotningsbeslutet. Jag har begärt en "syn" av hur turerna gått och på forumet ställt följande fråga direkt till SFF ordförande:

   

Enligt utsago så har SFF tillfrågats i ärendet och hade inget emot skrotningsförslaget. Hur exakt löd SFF utlåtande? Detta känner jag är viktigt att få veta...och antagligen inte bara jag....
 
För min personliga del beror mitt fortsatta medlemskap på detta, och med det min medverkan i föreningens publikationer.

 

Frågan ställdes den 6 augusti. Idag skriver vi den 10 augusti och jag väntar fortfarande på svar.

 

Har SFF värdegrunden i centrum? Jag upplever det inte som så (längre). För snart en vecka sedan ringde jag en av Sveriges mest kända flyghistoriker, tillika en gång  tillskyndare av SFF, och sa halvt på skoj, halvt på allvar "Ska vi damma av Kontakt-gruppen?".


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ESGB

Publicerad 2012-08-10 09:23:53

Slutklämmen är det enda hoppfulla här F !

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2012-08-10 13:35:33

F, vi har precis samma tankegång! Jag har avvaktat lite på forumet den senaste veckan för att se vad du skulle få för svar. Upplever tyvärr ingen annat än att man medvetet undviker att svara på våra frågor, förutom då att försöka förklara varför hon skrotades... Jag har trotts detta fortfarande väldigt svårt att förstå argumenten kring skrotning. Det har funnit flygplan i mycket sämre skick och ett dåligt skick motiverar i sig inte inte en akut skrotning. På FVM:s sida står det också kring deponering: "Deponering sker endast till museer som kan nå upp till ett visst antal ställda krav. Bl.a. att mottagaren ska sköta flygplanen och visa dem på ett sätt som har godkänts av oss". Detta måste ju innebära att samtliga andra museum eller organisationer torde vara acceptabla för att kunna undvika skrotning! Är övertygad om att det med privata medel gått att rädda -1... Jag ställer upp vid en ev uppstart av Kontaktgruppen om ingen förbättring sker!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-08-10 17:01:41

Det finns fler som gärna ställer upp vid en omstart. Man måste ju utnyttja sitt "Kontakt-nät".

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-08-10 17:42:00

Ha, ha, ha..."Damma av Kontaktgruppen?"... Såvitt jag vet gick verksamheten och den obundna flyghistoriska tidskriften "Kontakt" i graven för 21 år sedan! Å andra sidan är de då drivande bakom Kontakt numera grånade pensionärer vilka var och en har, vad jag förstår, avslutat den flyghistoriska karriären och lämnat efter sig en ovärderlig flyghistoriskt dokumentär skatt - Inte bara med Kontakt utan även med en rad värdefulla böcker och flyghistoriskt intressanta föredrag... (RIP)

Åter till den ursprungliga frågeställningen varför SFF:s ordförande ännu inte besvarat bloggistens fråga. Att han inte svarat är ett svar tydligt nog. Om han med stöd av SFF:s stadgar och dess ändamål motsatt sig skrotningen av 37-1 hade han för längesedan svarat. Att han inte svarat är i sig ett tydligt svar.

En ny "Kontaktgrupp" är i sig ingen utopi, varför inte en "Kontaktgrupp Next Generation"..? Det finns så många yngre engagerade flyghistoriker med en erkänd känsla för det "flyghistoriska arvet" och med nödvändiga kompetenser som kan axla ansvaret och utvecklingen för bevarandet av svensk flyghistoria och där man väljer en ordförande som inte är "a puppet on a string"

W C-son

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2012-08-10 18:08:21

Lyckligtvis är inte flyghistoria en generationsfråga, den ena generationen behöver således inte utesluta det andra! Den yngre Nicklas skulle mer än gärna sammarbeta och lära fler av de enormt erfarna. Likaså vill jag lära känna fler yngre som kan vara med och ta över staffetpinnen. Det enda kravet för mig är att det ska vara seriöst och att det ska främja vår flyghistoria på bästa sätt! Det andra är bara en siffra i passet...

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2012-08-10 18:09:37

"sammarbeta och lära känna fler av" skulle det naturligtvis va :)

Postat av: Andreas Samuelsson

Publicerad 2012-08-11 09:11:02

Tragisk historia! Jag är fullständigt övertygad om att 37-1 hade räddats och dessutom renoverats om bara vi hade blivit informerade om FVM avsikter! Även om inte 37-1 hade blivit 100% i nyskick så hade hon i varje fall funnits kvar. Jag tänker på 35-1 som står på Svedinos. Den är inte i toppskick men det viktiga är att den finns kvar och drar folk till museet. Dessutom, på det mer personliga planet, tänker jag på en maskin som i många år stått brevid 37-1 utanför FVM. J 29F 29575 som numera står i Ängelholm. Vi har utan någon som helst kostnader (kaffepengar) lyckats få till ett hyfsat utställningskick av den gamle kämpen. Var det verkligen 37:an av så mycket sämre virke? För övrigt så vet jag flera som säkert hade tagit emot 37-1 med öppna armar utan kostnad för FVM. Det finns ett enormt flyghistoriskt intresse i det här landet med många privata samlingar.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-08-13 02:52:09

Eftersom 37-1 enligt FVM var i så dåligt skick att den måste skrotas har man därifrån markerat var ribban ligger. Allt de har i samma eller sämre skick kommer därför om de verkligen vet vad de säger att gå samma väg! Det gäller att sno på om man vill se 79001 innan den pga av sitt dåliga skick kommer att skrotas!

Postat av: Danne

Publicerad 2012-08-14 09:41:16

I konsekvensens namn bör DC-3:an från Östersjöns botten också skrotas då, den är i ännu mycket sämre skick vad jag vet.
En ny och intressant princip för bevarandet av äldre föremålhar fötts: Är de i dåligt skick så släng dem!
Det finns mycket gammalt man kan göra sig av med. Wasa, till exempel. Bygg bostäder på platsen i stället, vi flygare är vana vid sådant och kan ge råd till de som blir utskuffade.

Postat av: F

Publicerad 2012-08-15 22:25:47

Idag skriver vi den 15 augusti. Fortfarande inget svar från SFF ordförande.

Postat av: Kjell

Publicerad 2012-08-17 13:11:43

Nu har Ordf. talat på SFF forum om mötet 15 Juni...

"Vi såg i detta läge ingen annan lösning än att motvilligt acceptera FVM förslag om skrotning, vilket även FVM beklagar djupt."

Vilka mer ifrån SFF bildar "vi"?

Inte ett ord i senaste SFT som nu kom...

Jag tror att vissa inte tycker det är bekvämt att skrotningsinfon kom ut överhuvudtaget till medlemmarna utan bara det "inre rådet" skulle veta.

Öppenhet och ärlighet från stund ett så hade Ordförande sluppit att skriva:
"Det saknas fakta och bakgrund i denna diskussion... ...Jag återkommer på Forum när jag fått diskutera med FVM om 37-1 status"
detta trots att han då visste enligt mötet 15 Juni enligt honom själv och allt tidigare stämmt.

Vilken fakta saknades?

Hej då SFF...

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-08-17 15:56:46

När ordföranden i sitt långt om länge avgivna svar i denna sorglustiga historia säger,citat; Vi såg i detta läge ingen annan lösning än att motvilligt acceptera FVM förslag om skrotning, slut citat. Men vad är det han säger egentligen?
Jo, vi säger JA till att 37-1 skrotas!

Jag förstår att det tagit tid att formulera ett så, som han själv tror, intelligent svar inlindat i rent dravel. Vill dock önska ordföranden Lycka Till i sin nu iscensatta medlemsvärvningskampanj och säger som Kjell och många andra; Hej då SFF!!!

Postat av: F

Publicerad 2012-08-22 17:55:15

Svaret som vi väntade på finns att läsa här: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4997&p=22079#p22076

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela