Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Invader till Västerås - 1

Publicerad 2011-10-04 05:33:23 i Propulärkultur,



Här kommer tre bilder från LIA tagna på Västerås/Hässlö igår, måndag. Jag tror att de talar rätt mycket för sig själva: Som förutspått - i kommentarerna och så att säga "mellan raderna" - i det tidigare inlägget "Dang" it's a Mustang!...i Västerås...igen.



Det lär nog finnas stor anledning att återkomma till A-26 Invader N167B och P-51D Mustang N167F, samt inte minst NoWa. Man passade för övrigt även på att lufta Mustangen igår, se klipp på duröret här.

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2011-10-04 06:25:15

Det börjar bygga på rätt bra i Västerås nu! :)

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2011-10-04 11:09:07

Härligt!

Postat av: Trygve

Publicerad 2011-10-04 11:29:51

Jeg håper begge flyene får lov til å stå i hangar i årene fremover. De har tilbrakt nok tid ute gjennom noen vintre før!



Kan man håpe at de nye eierene vil sette i stand VIP interiøret som var i Invaderen i sin tid. Jeg husker ennå hvordan maskinen så ut i 1988 når den kom fra USA. Helt strøken...

Postat av: Benny Tallbarr

Publicerad 2011-10-04 17:46:23

Jag har kontaktat Gefle Dagblad så att händelserna kan bli [flyghistoriskt] dokumenterade på >>>>rätt<<<< sätt.

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2011-10-04 21:40:03

Ännu en Ted Smith-design. Man kan tydligt se influenserna på tidiga Aero Commanders i vinkeln på stabben, formen på fenan och dom stora långa nacellerna. Även i hans senare Aerostar-design så övergav han aldrig riktigt dom högt placerade vingarna, även fast den tekniskt var mittvingad.

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2011-10-04 21:42:08

Och på vingarnas topprofil, såklart: alltid rak framkant och sen ökande

chord in mot vingroten bakåt.

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2011-10-04 22:03:53

"My kind of aircraft". Dessutom är de billiga i USA just nu. Vad kostar de i drift och underhåll? Någon som har koll på detta?

Postat av: F

Publicerad 2011-10-04 22:47:22

Man kan nog misstänka att priserna på A-26 "over there" är just en hel del styrda av operating costs, CI. Rörande den ekonomiska biten hittade jag den här sajten efter lite googlande:



http://napoleon130.tripod.com/id40.html



Sedan ska detta "översättas" till europiska förhållanden

Postat av: Trygve

Publicerad 2011-10-05 11:32:10

Kjøp igjen den gamle lange nesen med plass til bagasje. Mal opp flyet i sivile farger, få inn lydisolering, seter og tepper, og vips så har du tidenes kuleste VIP maskin. Skal vedde på at kona ikke klager på at pengene går til gammle fly da!

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2011-10-05 16:05:52

Hmm... $2000/h. Dags att löneförhandla. Jag gillar den tekniska felsökningsmanualen. Något trasigt -> Laga felet! :-)

Postat av: Gert

Publicerad 2011-10-06 20:36:58

Härlig kärra den där, hade man haft råd osv osv :-( Nån som vet vart Trojanen tog vägen? Jag hittar inget under den amerikanska registreringen, men den kanske blev kvar i Europa?

Postat av: F

Publicerad 2011-10-06 23:15:34

Jupp, Gert. T-28an hamnade i Frankrike och blev F-AZHN: http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=226-124&distinct_entry=true

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela