Flygdag ESMC 120819 - Bjuggas B 17?

Jag mumlade för ett tag sedan kring olika idéer på programpunkter, vi har nu kommit fram till den tredje funderingen.
Det hade varit fantastiskt kul till nästa års Flyg- och försvarsdag att - åtminstione temporärt - förändra Blå Johan till Vit Adam. Tanken har funnits där förut, 2003. Då bollade Pelle B i Östersund och bloggisten maillededes idén att under en tid få B 17-gänget att märka om kärran till flottiljchefen Björn Bjuggrens "personliga B 17" vid F 4 (radioanrop: David vit Adam). På detta plan hade man dessutom målat en vit björn under cockpit.
Vad finns det för koppling mellan Björn "Bjuggas" Bjuggren och Eksjö då? Jo, hans far Erik var åren 1926-34 chef för Ing 2 och det var inte helt ovanligt att sonen tidigt i sin flygkarriär företog flygningar till sina föräldrar. En gång slutade det med ett haveri utanför Mjölby på vägen hem till Barkarby efter julen 1930 (Flygplanet ifråga var den så kallade Spetsbergs-Mothen).

Saab B 17A "David Vit Adam" under en övning i september 1946. Bilden högst upp på CF 4 Bjuggren är antagligen tagen vid samma tillfälle. Bildkällor är Att flyga är att leva av Norrbohm/Skogsberg (överst) och Saab B 17 av Widfeldt/Hall (nedan).
Kopplingen till Östersund var ju då, 2003, uppenbar. Båda platserna hade då flygdagar...men tanken på rekreera Bjuggas B 17 kom inte längre än att spåna kring det. Jag tycker att det finns ett par saker som talar för att man ändå skulle kunna genomföra detta. Den första är att Blå Johan allt sedan 1997 helt enkelt är felmärkt. Vill inte på något vis ta äran ifrån de som gjorde det fantastiska jobbet att få kärran i luften - hatten av för Er! - men det är lite som att "pricken över i" har saknats. Har sagt det förr: Att använda fel typsnitt etc vid märkningen av ett av flygvapenmuseums plan är som att sy på fel knappar på en uniform på armémuseum.

Den andra saken är att flygplanet opereras av B 17 kamratförening, alltså jobbet har inte påbörjats av en kamratförening bunden till någon av flygvapnets flottiljer. Att man i sådana fall vill vara lokalpatrioter och märka planet som hemmahörande hos dem är i högsta grad något man förstår. Men varför inte vända detta till en fördel när det gäller B 17A SE-BYH? Man kan göra som man faktiskt brukar i warbirds-rörelsen ute i den vida världen; Byta märkning emellanåt. Så varför inte låta kärran bli F 4 Vit Adam säsongen 2012?
Det har snackats B 17 några gånger tidigare på bloggen, kolla gärna AvArt: Saab 17 och 17 fyller 70. På bilden nedan ser vi Blå Johan (tilltänkte Vit Adam) i gott sällskap på flight line inför 2003-års Flyg- och försvarsdag på Eksjö/Ränneslätt (ESMC).
