AvArt: Saab 17
Jag vet, det finns en rejäl miss i teckningen: Det ska bara vara kodbokstav på ena landställsbenet - vilket?..höger eller vänster...kommer jag inte ihåg just nu.
Uppdaterat -
Det räcker alltså med ett "J" och det ska i detta fallet sitta på det vänstra "benet" på teckningen.
Saab 17 var företagets första egna produkt - den svenska motsvarigheten till amerikanska flottans Dauntless kanske man kan säga? För det var en hel del amerikanska influenser i konstruktionen. Det var nämligen så att det fanns ett skapligt stort antal amerikanska ingenjörer i arbete hos Saab i Linköping åren precis innan andra världskriget.
Att amerikanskt tänkande färgade av sig i konstruktionsarbetet av denna störtbombare är ju då knappast konstigt. Detta med störtbombteknik var dessutom på modet på 30-talet, främst hos US Navy - men också i Europa med Luftwaffes ökända Junkers Ju 87 Stuka som främsta exempel. Och det finns flera kopplingar till Sverige i sammanhanget: Junkers K 47 och Björn Bjuggren, med mera.
Teckningen visar en Saab B 17A - den första versionen av flygplanet som faktiskt kom att levereras sist. Problem med att få fram rätt motorer (S TWC-3) gjorde att man kom med B- (motor: Bristol Mercury My XXIV) och C-versionerna (motor: Piaggio P XI bis RC 40D) i väntan på att detta skulle lösa sig. Om vi uttrycker oss något förenklat.
Totalt tillverkades 325 exemplar av Saab 17 åren 1940-44. En av dessa finns idag flygande - Blå Johan (SE-BYH). Begagnade B 17A exporterades på 40- och 50-talet till Etiopien (46 ex), Finland (2 ex) och Österrike (ett ex). Förutom den B 17A som är i flygande skick finns (minst) fyra exemplar bevarade. Två etiopiska B 17A hamnade 1996 i Sydafrika, dessa har för något år sedan transporterats norröver...