Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Doa går under jorden - för att kanske återuppstå...

Publicerad 2009-05-23 11:04:13 i Propulärkultur,

...och förhoppningsvis alltså flyga igen...



Danny K hörde av sig med ett mail med ett knippe fina bilder på en Dornier Do 27A-4. Kommer ni ihåg inlägget ESMC 810407? Där berättas det om en av arméns Dornier Do 27 A-4 (svensk militär beteckning: FPL 53), närmare bestämt #53272 med radioanropet Wilhelm 82. Nu har systerkärran #53271, Wilhelm 81, kommit till Göteborg och Aeroseum (underjordiska jättehangaren på gamla F 9 Säve, också känd som "Nya Berget") i mitten av maj efter att sedan pensioneringen 1991 funnits i Boden.



Danny K skriver:

Förhoppning att kunna göra flygande i framtiden, om flygvapenmuseum "släpper loss" henne för detta ändamål och det är en överkomlig insats för Aeroseum. Arbetet görs i så fall i samverkan med medlemmar ur Göteborgs Veteranflygsällskap.

Jag håller tummarna. Smeknamnet Doa tror jag att de flesta av er hajar...för det var med det som Do 27 i Svedala kom att bli allmänt kallad under 60-talet och framåt. 



Förutom Wilhelm 81 finns även Do 27 Wilhelm 83 bevarad. Även den tillhör flygvapenmuseum. Övriga tre av de ursprungligen fem anskaffade FPL 53 gick åt i olika haverier eller missöden. Sedan har det även funnits fyra stycken Dornier Do 27 på civilregistret.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Filip

Publicerad 2009-05-23 22:26:43

Vi håller tummarna för ett luftdoap i framtiden!

Postat av: F

Publicerad 2009-05-24 00:26:42

Sannerligen, Filip! Vet faktiskt inte när jag såg en flygande Do 27 sist? Kan faktiskt varit ... 1981 :P

Postat av: stefan Sandberg

Publicerad 2009-05-24 08:33:55

Jag har Dornier minnen från ett föredrag av Olle Ek.

Han hade fjädrand flottörer i glasfiber på sin kärra om jag minns rätt. Var finns dom idag? Skulle passa till markutställningen och Olle har ju anknytning till Västkusten. Var det Eks aero som hans flygbolag hette?

Postat av: F

Publicerad 2009-05-24 10:01:55

Eks Aero, stämmer. Hans Doa var SE-EDA, den gick åt i ett haveri i starten från Rakkurjärvi i september 1972. Den enda Do 27 som gått på sjö, om jag fattat det rätt. Undrar hur mycket som vart kvar?



Olle Ek gick väl bort för ca ett eller två år sedan.

Postat av: Danny K

Publicerad 2009-05-24 14:46:43

Jo, Olles tofflor hade suttit fint. Om jag inte minns fel var Olle faktiskt hedersmedlem i Göteborgs Veteranflygsällskap de sista åren.



Vi har i alla fall ett par skidor... om det någonsin skulle behövas på västkusten :-)

Postat av: F

Publicerad 2009-05-24 15:00:49

Kolla upp med Tammert, tofflorna kanske ligger kvar på Kalixfors.



Olle sålde sitt Eks Aero i början av 80-talet, flyttade sedan till Värnersborg.

Postat av: stefan Sandberg

Publicerad 2009-05-24 18:45:39

Hur är det med motorn? Den växlade GO-480:in är ju inte hel lätt att tas med. Annas ser det mesta ut att vara på plats så den flyger väl till våren.

Postat av: F

Publicerad 2009-05-24 18:56:40

Är det ultimat tur så... ;)



Vad står det på den röda skylten under proppen? "Konserverad motor" etc?



53271 flögs upp från Malmen till Boden hösten 1991, gissar att det var den sista flygningen/flygningarna som Doa'n gjorde inom militären.



(Har bilder på 53271 på Malmen 20 maj 1989 och 53273 på Skavsta dagen därpå.)

Postat av: Danny K

Publicerad 2009-05-24 20:30:46

Jo, motorn är konserverad - men hur länge sen... Detta och mycket annat återstår att kolla upp. Sedan finns en del trista hanteringsskador på vingframkanten. Jag håller er "postade"!

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-05-25 13:10:53

Hanteringsskador?! De förefaller fattas helt! :-o

Postat av: F

Publicerad 2009-06-03 18:01:47

Från ÖFS Meddelande 1/1992 s. 21:



"Efter en enkel cermoni på Malmen den 27 oktober 1991 - efter den sista (?) flygningen - överlämnades Do27 nr 83 till flygvapenmuseum..."



"Do27 nr 81 flögs vid senare tillfälle till Boden, för att där sparas till eftervärlden. Då 81:an har crika 600 gångtimmar kvar på motorn, kommer förhoppningsvis detta exemplar att hållas i flygvärdigt skick, för att vid något högtidligt tillfälle dra's igång och visas i luften igen (!?). Under 1961-1991 har 40-tal flygförare och ett 20-tal tekniker blivit utbildade på Fpl 53."

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela