Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Team 61

Publicerad 2008-01-05 11:06:34 i Allmänt,

Minns ni uppvisningsroten med SK 61 Bulldog som fanns 1986-87? Team 61 som den kallades...



Här är ett smått fantastiskt klipp från flygdagarna på Skavsta 1987, närmare bestämt den 22-23 maj det året. Av allt att döma är det från en SVT-produktion, jag tycker mig känner igen rösten som Johan Sandströms. Inte nog med att det är bra fluget, det är också bra filmat. I fokus: Team 61.


Från början var det GUS' enskilda uppvising med Bulldog som till flygvapnets jubileumsår 1986 hade, så att säga, "klonats" till att bli en uppvisning i par, eller som man också uttrycker det: i rote. Flygvapnets "normala" uppvisningsgrupp är och var välkända Team 60 som flyger med SK 60 - så namnet Team 61 var alltså ett logiskt val för roten med SK 61 (Somliga av oss kommer kanske ihåg Team 37 också.).
 
Bakom signaturen GUS står Kurt Gustafsson, välkänd flygvapenpilot och mångårig flyglärare vid F 5 och TFHS på Ljungbyhed. Han hade hållit på med att flyga uppvisningar med Bulldog i då 15 år, det vill säga i princip så länge typen hade använts av flygvapnet.

Team 61
Kurt Gustafsson, Alf Johansson och Staffan Hjelm.       Bild: F 5.

Den andre piloten var Staffan Hjelm som hade börjat som flyglärare på krigsflygskolan, F 5, något år tidigare. Han var i knappa 30-årsåldern och jag har för mig att han tidigare flög JA 37 på F 21. På marken hade Alf Johansson hand om mekandet av de bägge Bulldoggarna, "Bertil 14" (som flögs av Hjelm) och "Bertil 33" (som flögs av Gustafsson).

SK 61 61033
SK 61 med flygvapennummer 61033 och radioanrop "Bertil 33"  på F 16 i Uppsala 1983.   Bild: SierraEchoChris.


Jag tror att Team 61:s första officiella uppvisning skedde på en flygdag som Värnamo flygklubb anordnade på Ya den 8 juni 1986. Jag var där och minns att det regnade mest hela tiden. Helgen därpå var det stort firande av flygvapnet, som fyllde 60 år, på Ljungbyhed. Självklart var Team 61 med och visade upp sig på hemmaplan. Här var vädret betydligt bättre och publiken "månghövdad" - säkert över 50 000 personer, troligen ännu mer. 

Totalt gjorde Team 61 kanske ett tiotal uppvisningar i "mer officella" sammanhang, den sista - i slutet på maj 1987 - var nog just den som är med i filmklippet. För knappa två veckor senare, den 4 juni, omkom Hjelm vid ett totalhaveri utanför Kågeröd med  "Bertil 14", detta under enskild träning på lunchtimmen. Hans bisittare blev svårt skadad men överlevde kraschen. 

61014 Ålleberg 850825
Har bättre bild på Bertil 14 någonstans, men var? Denna är från Ålleberg i augusti 1985.

Efter det förstår man att GUS tröttnade och la flyguppvisningarna på hyllan. Kommer ihåg en artikel i den numera avsomande flygtidningen Mach samma höst där man skrev om hans 15-åriga PR-gärning för flygvapnet, det vill säga att helg in och helg ut under sommarhalvåret åka land och rike runt på olika arrangemang. Droppen var enligt artikeln en ihärdig flygdagsarrangör i sydsverige som pushade kanske väl mycket. I såfall tror jag mig veta vem...


Om du inte klickat ingång klippet så gör det nu, upplev unika bilder på Team 61...och se också hur en flygdagspublik såg ut för 20 år sedan.

Team 61 Hagshult 860608
Team 61 gör sin första uppvisning i officella sammanhang: Hagshult den 8 juni 1986.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Daniel

Publicerad 2008-01-07 14:43:23

Riktigt härligt klipp att kolla på.
Svårt att inte slås av skillnaden och likheter mellan dåtidens flygintresserade ungdomar och dagens. De blir lika glada när de får (eller i det här klippet TROR att de får) en bra bild, skillnaden är att idag står ungdomarna där med digitalkameror värda 5-siffriga belopp och pratar om hur stor chans bilden har på airliners.net :)

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-01-07 17:03:46

Det är inte lika mycket MacGyver-frillor nu förtiden, det är väl den stora skillnaden. Iofs, de (macgyverfrillor) som jag sett sista året har varit på flygnördar...

Postat av: F

Publicerad 2008-01-07 17:52:40

Daniel: Det var bra mycket skönare med kassa japanska små, helst instamatic-, kameror i händerna på dessa unga entusiaster...på så sett. För jag är rätt trött på A-net-hysterin ;P

Anders: Tack! Härmed lyckades du definerade min friss - en styck MacGyver-mössa m a o ;)
Detta sagt i samma stund som jag fått ut tredubbel effekt på mikorvågsugnen under 45 sekunder med hjälp av lite toy (mint) och ståltråd. Som någon sa: Toched by the hands of Mackie Gy!

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-01-14 00:19:16

Tack för påminnelsen! Teamn 61.. hade sånär glömt deras esistens,jag såg dom på Ljungbyhed som nämns, och även ytterligare ett tillfälle
men minns inte om det var på Skövde, Säve eller Ängelholm... dock är jag helt säker på att jag inte hade Mcgyverfrilla iallafall.
Dom kom ju lite i skymundan av Team 60 som kom att göra mer bestående intryck

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela