Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sveriges första bizjet

Publicerad 2008-01-26 10:35:00 i Flygföretagande, Meddelanden från våra sponsorer,

SE-DCK

Det var den 12 november 1966 som SE-DCK ankom till Bromma, detta efter ha ferryflugits från Oklahoma City  med mellanlandningar på vägen i Minneapolis, Frobisher Bay och Keflavik. Antagligen var det andra gången detta år som denna Aero Commander 1121 Jet Commander tog sig över Atlanten - som N618JC hade den varit utställd på Biggin Hill Air Fair i maj.

Jet Commander SE-DCK - med tillverkningsnummer 51 - var den första bizjet'en i Sverige. Den var dock inte först i Norden - sommaren 1966 hade en Lear Jet 23, LN-NPE, levererats till norska Busy Bee. SE-DCK kom att ägas av AB Skato/HB Skato och opereras av Ehrenström Flyg AB under cirka tre år tid med basering Bromma. Bakom finansiären Skato fanns Wallebergsfären/Enskilda banken.


Ehrenström Flyg var som synes agent för Aero Commander och hade som sådan tidigare haft en del framgång, cirka ett halvdussin av märkets tvåmotoriga affärsflygplan hade man fått in på svenskt register. Man bedrev egen flygverksamhet, en del av Linjeflygs tunnaste linjer flög Ehrenström Flyg med dessa flygplan. Den "flygande delen" av verksamheten gick upp i Swedair och Crownair när alla tre bolagen slogs ihop 1973-74. Ehrenström fortsatte dock med att sälja flygplan (av märket som sedan slutet av 60-talet hette Rockwell Commander) - moderbolaget Flygfirma I. Ehrenström AB fanns ju kvar. Crownair ska jag sätta under luppen vad det lider, det finns en del detaljer rörande det bolaget som är rätt intressanta...


I slutet av 1969 ersattes SE-DCK med SE-DCZ, en annan Jet Commander, som tillsammans med systerkärran SE-DCY då började användas av Ehrenström Flyg. Redan den 4 december detta år havererade dock SE-DCY, detta när den vek sig efter start från Bromma - anledning: nedisning. SE-DCY ägdes av A Johnson & Co medan SE-DCZ ägdes av HB Skato och Ehrenström & Co.

Ny identitet för SE-DCK blev N303LA, senare N69WW, N21BC, N93JR, N18JL och N1EC. I september 1994 var det tack och adjö - kärran höggs upp och blev skrot.

Totalt kom 152 stycken Aero Commander 1121/1121A/1121B tillverkas innan rättigheterna såldes till Israel 1968 där den sedermera återuppstod med namnet IAI Westwind. Den nedanstående bilden på SE-DCK tog Kjell Nilsson 1969.
   

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan O

Publicerad 2008-01-27 11:23:33

Hmmm.....jag kopplar nog "No milk today" till Biafra-inslaget.....

Postat av: F

Publicerad 2008-01-27 11:30:50

Tusan också... tror jag kanske tappat "fingertuppskänslan"...?

Postat av: Tore Svensson

Publicerad 2013-09-15 22:56:26

Jag flög upp för D-certifikat på SE-DCK 1968 för Arne Leibing.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela