Den första svenska Cherokee 140 - SE-EMD
Den inledande bilden är tagen på Ränneslätt den 4 juli 1993. Det står Cherokee Aviation HB på dörren. Det är ägarens namn och flygplanet används av Botkyrka Flygklubb på Tullinge, officiellt sedan första juni 1988, men kanske även tidigare.
Detta utseende har SE-EMD fått i slutet av 1989/början av 1990 och även Cherokee 140 SE-FAP blev målad samma vis. Även SE-FAP används de här åren av Botkyrka Flygklubb.
Piper PA-28-140 Cherokee SE-EMD, med tillverkningsnummer 28-20053, inregistrerades ny den 28 juli 1964 på AB Nyge-Aero. Från Cherokee-nostalgi - Piper PA-28 och -180:
Den andra versionen var en betydligt mer modest, ett enkelt skolflygplan; PA-28-140. I folkmun vanligtvis kallad Cherokee 140. Bakgrunden var följande: Under Colt-året 1961 hade Piper genomfört en kampanj i USA där man kunnat ta en första flyglektion för fem dollar. Men Piper PA-22 Colt var i grund och botten lösning för att bli av med så mycket PA-22-delar då massproduktion av PA-28 väntade runt hörnet.
Men trycket på Piper var efter denna lyckade kampanj fortsatt högt och man behövde en billig "trainer". Vad göra? Man överförde helt enkelt Colt-konceptet på Cherokee. En PA-28 togs ur produktionen och fick endast två säten. I nosen sattes en 150 hk Lycoming O-320-A2A, men vars propeller var stukad så att den faktiska effekten stannade vid 140 hk - Cherokee 140 var född.
De två första exemplaren Cherokee 140 kom till Sverige sommaren 1964: SE-EMD (28-20053) och SE-EMB (28-20064). Den sistnämnda köptes omgående av Tekniska Högskolans flygklubb som kom att använda den fram till slutet av 70-talet.
Under 1965 kom Cherokee 140 även som fyrsitsare och samtidigt tog Piper bort restriktionen som höll ner motoreffekten. Mellan åren 1964 och -68 tillverkades hela 4 946 stycken Cherokee 140. Av dessa hamnade under samma period 50 stycken på svenskt register via Nyges import.
Den sista maj 2001 skadades SE-EMD när Cherokeen gick av bana 01 vid landning på Säve, detta på grund av kraftig vänstergir vid inbromsning. Vid avåkningen kolliderade flygplanets vänstra landställ med en skylt och gjorde sedan en ground-loop åt vänster. De bägge ombordvarande skadades inte men flygplanet fick skador på vänster landställ, vänster vinge och höger vingspets. SE-EMD avregistrerades den 11 september samma år såsom förstörd.
Nedanstående bild tog jag vid flygdagarna på Hässlö i juni 1990. Hög "taxnings-Alfa" som synes, antaglingen beroende på vällastat i baksits eller mycket luft i noshjulsdämparen. Eller bägge delarna.