Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Transeast Airlines - 3

Publicerad 2024-09-29 20:00:00 i Allmänt, Flygföretagande,

Det kom ett mail från Roffe Larsson apropå inläggen om Transeast. Se Vad hände med Transeasts Yak-40?  och Transeast Airlines samt Transeast Airlines - 2. Roffe bifogade ett par bilder på en annan av bolagets Yak-40. Den övre tagen i Jönköping 1995 och den undre i Växjö 1996.

Roffe skriver: 
 
Såg dina inlägg om Transeast och bifogar ett par bilder som kan vara av intresse. Transeast flög ju också med YAK-40 EW-88187 och bilden från 5 juni 1995 togs i Jönköping av Jonny Andersson. Maskinen hade då Belavia titlar och Transeast logo framför dörren.

Bilden på EW-88187 med Latvia titlar tog jag i Växjö 23 april 1996, fortfarande med Transeast logo. EW-88187 var också en regelbunden gäst på Arlanda och jag träffade besättningen i juli 1995 och berättade att jag aldrig flugit med YAK-40. Inga problem sa kaptenen, vad gör du i nästa vecka, vill du åka med till Riga ? Svarade ja och 14 juli 1995 fick jag min enda tur i YAK-40, Arlanda-Riga med flygniningen PV752 och plats i cockpit. Intressant upplevelse, litet skillnad mot min vanliga arbetsplats i 737 med glas-cockpit.

EW-88187 finns numera bevarad vid Lipke flygplats. Se bild och historik här.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela