Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad är det för yoke?

Publicerad 2024-10-07 05:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Hittade denna bild på en engelsk pilot i en cockpit under tidigt 40-tal. Gissa gärna flygplantyp...

Bland det första jag la märke till var ratten, eller som man säger på engelska; yoke. Den här har jag sett förrut och dessutom till och med lagt ut bilder på. 

Dessa två bilder var tidigare publicerade i Håtuna 110615. Då skrev jag följande:
Förresten, kan vi identifiera denna nedanstående krycka? I vilken flygplanstyp har den suttit? Vad tror ni? Det är en ganska rejäl bit...

Det här väckte något hos mina läsare och det blev några mycket intressanta kommentarer. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Johan

Publicerad 2024-10-07 13:51:05

Rätt på första gissningen, en udda fågel 😊

Postat av: Göran Rosén

Publicerad 2024-10-07 19:22:28

Naturligtvis en Handley Page HP.52 Hampden.

Postat av: Göran Rosén

Publicerad 2024-10-07 19:22:29

Naturligtvis en Handley Page HP.52 Hampden.

Postat av: Magnus

Publicerad 2024-10-09 08:04:04

Vad trött jag blir på mig själv, klart det är en Hampden! Funderade på en massa udda högflygare (Westland Welkin och likande) men inget som stämde. Så har man lärt sig något idag också :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela