Leif Åström hos SFF Norra Småland
Igår kväll höll Leif Åström ett välbesökt föredrag på Utsikten, Jönköpings flygplats, om sina 35 år i Flygvapnet. Högintressant om flygtjänsten vid attackflottiljen F 6 i Karlsborg med A 32 Lansen och AJ 37/AJS 37 Viggen.
Just om AJS 37 kunde Leif berätta mycket, då han var initiativtagare och projektledare av denna modifiering av första generationens Viggar. Han satte oss in i attackflygets förutsättningar vad det gällde taktik, vapen med mera och den utveckling som man under dessa år genomgick.
Leif Åström började som stridsflygare i Flygvapnet år 1968. Fick under 35 år ihop ca 4000 flygtimmar, huvudsakligen på A 32 Lansen, AJ 37 Attackviggen och JA 37 Jaktviggen. Han har också flugit JAS 39 Gripen och några utländska flygplantyper, till exempel MiG-21 och MiG-29.
Ett avsnitt i föredraget handlade om Leifs och F 6:s uppdrag under Ubåtskrisen 1981. Verkligen högintressant med mycket detaljer som bloggisten inte hade kunskap om. Se annars till exempel mina inlägg 30 år sedan "Håll gräns'n!" och 40 år sedan Håll gräns'n!".
Just om AJS 37 kunde Leif berätta mycket, då han var initiativtagare och projektledare av denna modifiering av första generationens Viggar. Han satte oss in i attackflygets förutsättningar vad det gällde taktik, vapen med mera och den utveckling som man under dessa år genomgick.
Leif Åström började som stridsflygare i Flygvapnet år 1968. Fick under 35 år ihop ca 4000 flygtimmar, huvudsakligen på A 32 Lansen, AJ 37 Attackviggen och JA 37 Jaktviggen. Han har också flugit JAS 39 Gripen och några utländska flygplantyper, till exempel MiG-21 och MiG-29.
Under 10 år var Åström divisionschef på F 6 i Karlsborg (först på Filip Blå och därefter Filip Röd). Parallellt med detta jobb ledde han alltså modifieringsprojektet av Attack- och Spaningsviggarna till multirole-flygplanet AJS 37, men även utvecklingen av Lednings/Planerings/Utvärderingssystemet FASA, senare omdöpt till PLA/UTA.
Ett avsnitt i föredraget handlade om Leifs och F 6:s uppdrag under Ubåtskrisen 1981. Verkligen högintressant med mycket detaljer som bloggisten inte hade kunskap om. Se annars till exempel mina inlägg 30 år sedan "Håll gräns'n!" och 40 år sedan Håll gräns'n!".
Föredraget var arrangerat av Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) Norra Småland, en sammanslutning som vi inom Onsdagsklubben nu försöker vitalisera. Vad står näst på tur? Återkommer säkert i frågan.