Tidigt Stuk
Läge för lite jämförande studium av tvänne junkrar, ur skapligt rätt nära vinkel dessutom. Lite lagom - och tidigt - stuk på dem. Om vi säger som så...
Överst ser vi AFi-monterade Junkers K 47/A 48 SE-ADL, gissningvis på Malmen (?). SE-ADL startade från Bulltofta den 14 december 1932 för en turné som började i Helsingfors. Pilot: Willy Neuenhofen.
I februari 1933 användes SE-ADL i störtbombsförsök hos Bofors. Pilot: Willy Neuenhofen
Junkers K 47 var föremål för ett inlägg för några år sedan, med utgångspunkt i bilder på ett annat svenskregistrerat exemplar, SE-ABW. Från Ur-Stukan:
...detta av en typ som kan sägas varit Junkers första utkast (proof of concept kanske man skulle kunna säga) för det som senare kom att bli störtbombaren Ju 87 Stuka. Det vi ser på bilderna är en Junkers K 47 som på den övre av dem bär registreringen S-AABW och maskinen är fotograferad på Malmö/Bulltofta. Flygplanet var under framtagningen typbetecknad J 48 - detta var på den tiden då en hel del Junkers tillverkning och utprovning skedde via ett svenskt dotterbolag, AB Flygindustri (AFi).
En bit över 20 stycken Junkers K 47 kom att tillverkas, flera av dem hamnade i perioder på svenskt civilregister. Och störtbombtekniken provades som sagt ut i Sverige.
Under 1933 och 1934 genomfördes en rad tester, bland annat utanför Malmö i Öresund med oladdade bomber, på Bofors försöksområden och på Frösön. Vid samtliga tester var representanter för Flygvapnet och Bofors närvarande, liksom representanter för olika myndigheter.
Från artikeln Tysk krigsindustri på svensk mark.
"Proof of concept" är nog ett bra uttryck i sammanhanget. Konstruktören Hermann Pohlmann tog erfarenheterna från Junkers K 47 och konstruerade en vassare störtbombare. På tyska Stuka, vilket är en förkortning av Sturzkampfflugzeug. Arbetet med Junkers Ju 87 började 1933 och under nästkommande år kom den första prototypen,V 1/ W/nr 4921, att sättas ihop hos Junkers i Dessau. Motor var en engelsk Rolls Royce Kestrel.
Ofta ser man uppgiften om att protypen till Ju 87 tillverkades av AFi. Det stämmer inte. Jfa - en förkortning för Junkers Flugzeugwerk AG - höll på med projektet. AFi kom under åren 1933-35 ganska snabbt förlora sin betydelse och i slutet av perioden likviderades företaget. När Ju 87 provflögs är AFi borta ur bilden.
Ofta ser man uppgiften om att protypen till Ju 87 tillverkades av AFi. Det stämmer inte. Jfa - en förkortning för Junkers Flugzeugwerk AG - höll på med projektet. AFi kom under åren 1933-35 ganska snabbt förlora sin betydelse och i slutet av perioden likviderades företaget. När Ju 87 provflögs är AFi borta ur bilden.
Tanken var att få flygplanet i luften på våren 1935 men arbeten med att förstärka konstruktionen gjorde att man fick vänta till den 17 september. Då kunde Willy Neuenhofen göra första flygningen med Junkers Ju 87. Lite senare kom prototypen få den civila registreringen D-UBYR. Notera att flygplanet har ett bakre styrverk s a s "ärvt" från Junkers K 47.
Ju 87 V1 kom att dock redan den 24 januari 1936 gå åt i ett haveri i Kleutsch utanför Dresden, där testpiloten Neuenhofen omkom tillsammans med ingenjör Heinrich Kreft.
Redan de sist tillverkade Junkers K 47 kom att få ett konventionellt bakre styrverk, vilket även även infördes på Ju 87. Projektet överlevde och kom att bli en flygplantyp som med tiden rent av blev en politisk symbol för Nazi-Tyskland. Över 6000 exemplar tillverkades av Junkers Ju 87 Stuka.