Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tunnor från Cesar Blå

Publicerad 2024-05-13 10:24:00 i Allmänt, Kalla kriget,

Den här välkända bilden har en speciell plats i mitt hjärta. Som en stor plansch satt den över sängen i pojkrummet. Sedan följde den med till nästa bostad, och nästa...

När det ändå skrevs något under rubriken Tunnor från Cesar Röd, mindes jag planschen/bilden. Tidpunkt: april 1965. Fotograf: Ingemar Thuresson, Saab.

Flera av bilderna från den fotoflygning har använts i olika trycksaker genom åren. Här är ännu ett exempel.
 
Anledningen till att man tog bilderna var nog att visa att J 29F numera hade tillförts den värmesökande roboten Sidewinder, RB 24. Så skedde från 1963 och frammåt. För mer om tidiga Sidewinder i Flygvapnet, läs mitt inlägg Fox Two Svedala - Sidewinder kommer till Sverige.

Cesar Blå 24 är nummer 29606. Om jag förstått saken rätt flögs den vid fototillfället av Lars Sundén. Cesar Blå 10 är nummer 29490. Vet inte vem som sitter i flygplanet när bikderna togs. Om man vet får man mer än gärna skriva detta i en kommentar.
Bägge 29:orna var F 3 trogna hela sin kärriär. De var tillverkade 1954 och kasserades 1967.

Ett bestående minne av 24:an är att den fanns som förlaga i Matchboxs byggsats i skala 1/72, som bloggisten för första gången fick stifta bekantskap med hösten 1979. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela