Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Uli airstrip - vad finns kvar?

Publicerad 2024-01-15 16:50:00 i Allmänt, Biafra, Gone but not forgotten,


Ibland har man undrat hur det idag ser ut på det, som i slutet av 60-talet var en hårt trafikerad flygplats, uthuggen ur en bit landsväg, mitt i den afrikanska djungeln? Hittade ovanstående klipp och istället - som jag trodde - vara återtagen djungel, var platsen snarare en bred gata med bebyggelse. Det var under kriget i utbrytarstaten Biafra som den här flygplatsen existerade: Uli - Airfield Annabelle.

Stridigheterna blossade upp under sommaren 1967 och i början skördade Biafra stora framgångar. Men snart förbyttes offensiven till defensiv. I slutet på maj 1968 intog de federala nigerianska trupperna Port Harcourt och behärskade därefter kusten - med de viktiga oljekällorna - igen. Från och med då gick kriget in i en utnötningsfas som kom att sträcka sig till utbrytarstatens kapitulation i januari 1970. Att Biafra i överhuvudtaget kom att existera så länge, berodde helt och hållet på att man luftvägen kunde få in vad man behövde.

Här syns federala nigerianska soldater på Uli efter Biafras kapitulation i januari 1970. 

Kort efter Port Harcourts fall våren 1968, som också hade den sista av Biafra behärskade flygplatsen, kom man att färdigställa en ny landingsstripp bestående av ett rakt parti av landsvägen mellan Uli och Ihiala. Strippen har ofta kallats Airfield Annabelle, men oftast säger man kort och gott bara Uli. Vägsträckan som iordningställdes var närmare 2 400 meter lång och 23 meter bred och förstärktes att tåla flygplan som vägde upp till 75 ton. 


Uli / Airfield Annabelle hade bansträckning 16-34 och koordinater som jag hittat är 
5.7833336.866667

 
Enligt denna landningsplate från sent 1968/tidigt 1969 var banlängden 2380 meter och bredden 23 meter. 
Notera att det står "secret" i underkanten på högerbladet. 

Denna karta kan med fördel tolkas tillsammans med nedan skiss som visar landningsproceduren för nattlandning på Uli 1968. Det var väldigt primitivt, men hårt tryck: Flygplanen låg i holding, staplade ovanför varandra, släpptes in för landning vartefter. 

Kunde vara en ordentlig kö emellanåt och inga flygplan fick använda positionsljus på grund av nigeriansk motverkan, eller biafransk med för den delen. Det var många där flygplan i mörkret. Tror det var Ulf Engelbrecht som sa att "om man tänt upp och varde dagsljus hade man nog blivit så pass skrämd att man stuckit därifrån omgående".

Dessutom behövde man ha nattens speciella kod för att kunna få landa. Annars tändes inte banljusen och man riskerade bli påskjuten av biafranerna.


Dessa illustrationer gjorde jag i början av 90-talet och ni kanske har sett dem förut på bloggen

Har aldrig varit där, på Uli. Men en dag... Kanske...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ThomasJ

Publicerad 2024-01-16 15:47:54

Mycket intressant - tack för detta! Var stationerad på Fernando Po som loadmaster och vi hann med upp till fyra(!) vändor/natt, men det var sällsynt och nedrans jobbigt. Efter förlusten av SE-ERP blev min stationering vid 'Movement Control' i Biafra och vi ansvarade för all hantering i/kring Uli som hade anknytning till Röda Korset. RK 'hyrde' in sig i kyrkornas flygplan och således kunde RK få in, om än mkt sparsamt men dock, förnödenheter till sina verksamheter. Det flögs ju bl.a. med C-97:or som alltid parkerade i södra ändan av stripen, motorerna igång och lasten vräktes ut via akteröppningen och lastades på lastbilar fvb. Biafranarna var ju hyfsat byråkratiska och krävde lastdokument etc - vi betalade deFacto tull för införseln - och vid ett tillfälle lämnade byråkraten 97:an men gick åt fel håll och rakt in i den snurrande propellern... Ruggigt.

Mvh/ThomasJ
BTW: går det att lägga upp foton? Hur gör jag då?

Svar: Tack för en mycket matnyttig kommentar rörande Uli, Thomas! Jo, Biafra gjorde vad de kunde vad det gällde tulla på Uli. Hört talas om att man tappade AVGAS ur flygplanen också.
Tror inte det går att lägga upp bilder i kommentarerna, men jag gör gärna ett uppföljande blogginlägg. Återkommer med mail via PM på messenger.
Lazerjesus

Postat av: Thomasj

Publicerad 2024-01-19 12:31:00

Fyller på med en rätt spännande händelse på Uli. Fred Olsen hade ju en (två?) DC-6:or i charter hos JCA. I början av november (2:a) aviserades ankomst av diverse sjukvårdsutrustning till ICRC. Då det inte var några större mängder gods, räknade vi, dvs Kalle Larsson & undertecknad, med ett kort pass på Uli. Väl där och vid 'vår' bay (#3) hördes kärran landa och taxa till norra ändan (#8). 'Oscar-Oscar' = nigerianska bombaren som alltid låg snurrandes ovanför fältet 'lyckades' få en bomb att brisera nära nog för att splitter spreds bl.a. in i styrbords vinge med brandutbrott som resultat. 'Ambulance, ambulance,...' ropades vitt och brett - RK hade ju 'ambulans-servicen' där - och vi hoppade in i 'ambulansen' fvb mot den brinnande DC-6:an.
Chauffören vågade inte köra närmare än ca 200 mtr från brandhärden och vi tog sjukväskan, la den på en bår och sprang mot planet. Vid ankomsten skreks det utav bara den då där satt två munkar I planet, helt paralyserade, som mer/mindre kastades ut genom den öppna lastdörren. Sedan visade det sig, att en av 'gubbarna' på backen fått splitter på ovansidan sitt högra, övre ben med hela muskeln borta och naturligtvis enorma smärtor. Snabbt som 17 in med dubbla morfin-injektioner och försök att sätta dropp. Inte så enkelt, att hitta lämplig åder för dropp på en mörkhyad person... Lyckades iaf till slut med detta och in i ambulans fvb sjukhus. Jag in och höll i dropp-flaskan - dåvarande typ, glas med gummi förslutning för 'dropp-kammaren'. som, naturligtvis täpptes till. Patienten skrek av smärta - ambulansen gungade betänkligt på den urusla vägen - så jag fick 'låsa' hans ben mot sidan, rycka ur dropp-kammaren efter jag 'pumpat' den full med vätska, sätta in den och BLÅSA in vätskan!... Hyfsat jobbigt...
Nåväl, personen klarade livhanken med sitt högra ben amputerat, vilket meddelades oss via ett besök av en biafransk representant (med ordentlig samling 'metall-skrot' på axlarna).

Den insatsen/händelsen var den allra mest ansträngande av alla. Tacksam att det hela förlöpte någorlunda tillfredsställande.

Mvh/ThomasJ

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela