Jetzén och Ölandsbron

Någon gång i slutet av förra seklet bevistade jag ett möte med SFF Skåne på Malmö Tekniska Museum där föredragshållaren var provflygaren Lars-Erik "Jocke" Jetzén. Efternamnet var på gammalt flygvapenmanér taget. Från början hette han Johansson. Här ovan ses Jocke vid prototypen (?) till SK 37 Viggen.
Bland historierna han berättade från sitt liv som provflygare vid Saab (och FC?) är det en jag minns. Uppdraget var att cirka 1970 - ungefär då bilden ovan togs med andra ord - ta en av Viggen-prototyperna på ett test där man kollade bränsleförbrukningen i hög fart på låg höjd. Jetzén fick välja själv hur han skulle lägga upp flygpasset och tyckte Öland runt på lägsta höjd skulle funka fint.
Efter start från Saabfältet i Linköping svängde han sydost och över Sankt Annas skärgård tog han sikte på Ölands norra udde. Passerade på östra sidan om fyren med marginal och i en plané ner till 20-10 meters höjd; "gasen i botten!"
Ölands östra sida avverkades i ett nafs. Tog ut för en lång sväng runt Långe Jan/Ölands södra udde. Snart pekade nosen på 37:an norrut igen i hög fart.
Etablerad på den nya kursen kom Jetzén på en sak som han helt hade glömt i planeringen: Ölandsbron: Jävlar...! Över, eller under? Över eller under?
När Jetzén svängde in på final till Saab satt någon vid provflygadelningen i telefon, uppringd av en arbetsledare vid bygget av Ölandsbron: Hej! Mina grabbar fick precis besök av en av era nya Viggen. De fick se ovansidan..!
Sant eller ej, fila alltid en bra historia till perfektion. Se för övrigt avsnitt Stig Kernell, som tog detta till perfektion. Bilden nedan är ett montage. Se även The Men in White in Paris.
