Haile Selassie med en Saab B 17
Här står Etiopiens kejsare Haile Selassie på en av sina Saab B 17A...eller ja, flygplanet är väl formellt tillhörande Imperial Ethiopian Air Force (IEAF). Platsen är flygbasen vid Bishoftu, även känd som Harar Meda Air Base (HaMe).
Totalt använde IEAF 46 stycken Saab B 17A mellan åren 1947-72 som köptes begagnade från Sverige 1947-53. Just denna B 17A är märkt med nummer 316, ett id-nummer som kan knytas till ett exemplar som tidigare gjorde tjänst i Flygvapnet med reg.nr. 17361.
Att det i IEAF vid denna tid fanns ett stort antal svenskar är tämligen välkänt - flygvapnet leddes av Carl Gustaf von Rosen. Förutom B 17A användes även svenska Saab 91 Safir. Och inte bara i IEAF fanns det svenskar i Etiopien - se till exempel den fantastiska dokumentären Svensken och barfotalöparen.
När frågan ställs vilken svensk flygplantyp som varit mest i strid säger folk gärna spontant antagligen Saab 29 (i Kongo). Men faktum är att B 17 i etiopisk tjänst kom att sättas in i flera gånger i krig och kuppförsök. Med andra ord anser jag att Saab 17 är Sveriges mesta warbird.
1950 arrangerades etiopiska flygvapnets dag på huvudbasen HaMe med besök av Selasie, Lejonet av Juda.
Totalt använde IEAF 46 stycken Saab B 17A mellan åren 1947-72 som köptes begagnade från Sverige 1947-53. Just denna B 17A är märkt med nummer 316, ett id-nummer som kan knytas till ett exemplar som tidigare gjorde tjänst i Flygvapnet med reg.nr. 17361.
Att det i IEAF vid denna tid fanns ett stort antal svenskar är tämligen välkänt - flygvapnet leddes av Carl Gustaf von Rosen. Förutom B 17A användes även svenska Saab 91 Safir. Och inte bara i IEAF fanns det svenskar i Etiopien - se till exempel den fantastiska dokumentären Svensken och barfotalöparen.
När frågan ställs vilken svensk flygplantyp som varit mest i strid säger folk gärna spontant antagligen Saab 29 (i Kongo). Men faktum är att B 17 i etiopisk tjänst kom att sättas in i flera gånger i krig och kuppförsök. Med andra ord anser jag att Saab 17 är Sveriges mesta warbird.
1950 arrangerades etiopiska flygvapnets dag på huvudbasen HaMe med besök av Selasie, Lejonet av Juda.
Som det står på baksidan av ovanstående bild: H.I.M. Qedemwai Haile Selassie on one of his Swedish made Planes at Harar Meadow 13th January 1950. AP caption.
Nedan: Klart med den kejserliga inspektionen. Selassie med följe lämnar de uppställda B 17-flygplanen. Klassisk bild som är ett montage.