Två Norbarbe på Barkis
Dessa flygetyg fanns på med på EAA Sveriges Fly In på Barkarby den 4 juni 1995. Nord 3400, en något udda typ som togs fram på 50-talet för franska armén.
Totalt med prototyper tillverkades 152 stycken Nord 3400 Norbarbe mellan 1959-61. I nosen finns en motor av typ Potez 4D-34 på 260 hästar. Meningen var att Nord 3400 skulle ersätta Piper L-18 och Cessna L-19 och den sattes in i slutskedet i kriget i Algeriet.
Rätt snart kom man inse att typens uppgifter löstes bättre med helikopter och Aviation légère de l’armée de Terre, förkortat ALAT, fasade ut Nord 3400 under 70-talet. Ett halvdussin kom att överföras till Gendarmeriet.
Totalt med prototyper tillverkades 152 stycken Nord 3400 Norbarbe mellan 1959-61. I nosen finns en motor av typ Potez 4D-34 på 260 hästar. Meningen var att Nord 3400 skulle ersätta Piper L-18 och Cessna L-19 och den sattes in i slutskedet i kriget i Algeriet.
Rätt snart kom man inse att typens uppgifter löstes bättre med helikopter och Aviation légère de l’armée de Terre, förkortat ALAT, fasade ut Nord 3400 under 70-talet. Ett halvdussin kom att överföras till Gendarmeriet.
Här ser vi SE-XMS (överst) och SE-XNF på EAA Fly in på Barkarby 1995. Den förstnämnda kom senare att totalhaverera på Skå-Edeby den 11 juni 2009.
Ett tredje exemplar, SE-XNV, har också figurerat i landet. Känns som att man vid tillfälle ska återkomma till dessa rätt udda fåglar.