ESDF 240824
Det var några år sedan jag senast var på någon av Flygvapnets...förlåt, det heter ju Försvarsmaktens flygdagar. Så det var väl på tiden att det slumpade sig att jag kunde åka till Kallinge (som har ICAO-koden ESDF). Jag menar, det var ju ändå några år sedan sist jag var där på en dylik tillställning. Se Flygvapnets huvudflygdag 1984.
Närmare 40 000 besökare denna gång. Bra väder och intressanta uppvisningar samt utställningar. Även om vi hängde på låset vid kl 08.00, så blev det inte mycket besök i montrarna som man kanske hade hoppats.
Att Sverige numera är med i NATO framgick med tydlighet. Brittiska och tyska Eurofighter var på plats, likaså finska F-18 och norska F-35 (som dock inte flög). Den snygga danska F-16 hamnar snart i Ukraina. F-35 är ju som bekant för övrigt beställd av Danmark och Finland.
En överraskning i slutet av huvudprogrammet var en överflygning av ett lufttankningsflygplan Airbus A330 MRTT ingående i nederländska flygvapnet. Tankern åtföljdes av en F-18, en Eurofighter och en JAS 39 Gripen.
Invigningstalen av försvarsminstern, FVC och CF17 utgick från det kritiska omvärldsläget. Flygdagen kanske har ett signalvärde förbi vad den vanlige flygdagsbesökaren kanske inser. Stora och små intryck med andra ord. För dig, mig och andra som inte ens var där. Viktiga intryck, allvarliga såväl som roliga.
Det ska självklart framhållas att F 17 med sin Gripar och helikoptrar satte sin prägel på programmet. Fattas bara annat. Det fanns gott om hemmaflottiljens "snygg-Gripar", men även av den kommande "ful-Gripen". Är det bara landstället på den senaren som får mig att tycka så? Säkert mer effektiv, men snyggare..? Nja.
Fast det vackraste stridsflygplanet som framställts i Sverige är - och förblir - Saab 35 Draken. En typ som idag visades upp av Swedish Air Force Historic Flight. I princip hela deras flygplanflotta var på plats: B 17, Sk 16, Bulldog, Flygande Tunnan, Lansen och Viggen.
Team 50 är alltid en fröjd att se...och höra! Denna gång med fem stycken Sk 50 Safir. En (mån)galet snygg uppvisning på förmiddagen. Klicka på en av bilderna nedan så förstår ni vad jag menar.
Kul att även få se Daniel Ryfa i sin Edge 540 (brutalt), Johan Gustafsson med SZD-59 Acro (inte fullt lika brutalt) och Patrik Sjöberg samt Stefan Sandberg med en rote vattenbombare av typen AT-802 Fire Boss.
Den uppvisning som jag dock kommer att minnas längst från flygdagen är Flt Lt David "Turbo" Turnbull från Royal Air Force (RAF) med Eurofighter Typhoon FGR Mk.4, från No.29 Squadron med hemmabas RAF Coningsby. Vi kan säga så här: Förstod varför arrangörerna sparade detta till sist...Kul att även få se Daniel Ryfa i sin Edge 540 (brutalt), Johan Gustafsson med SZD-59 Acro (inte fullt lika brutalt) och Patrik Sjöberg samt Stefan Sandberg med en rote vattenbombare av typen AT-802 Fire Boss.
Den Eurofighter Typhoon som Turnbull flyger, ZJ913, har till denna säsong en målning inspirerad av hur en Hawker Typhoon såg ut för 80 år sedan, vid dagen D. (De svarta och vita banden målades på alla allierade flygplan involverade i landstigningsoperationen de första dagarna i juni 1944, detta för att snabbt kunna avgöra vem som var vän eller fiende i luften.) FM var 1944 koden för 257 Squadron och flygplanidividen med G flögs av en dekorerad pilot vid namn Denzel Jenkins. En slags hyllning av en RAF:s piloter under andra världskriget med andra ord.
Avslutningsvis några lösa funderingar/intryck:
Trafiken. Alla klagar på trafiken, på köerna. Många fick sitta i bilkö i flera timmar. Väginfrastrukturen runt om Kallinge är ju som den är, så det är väl inte mycket göra åt. Eller? I vilket fall är det självklart trist när förväntan förbyts i irritation.
Trafiken. Alla klagar på trafiken, på köerna. Många fick sitta i bilkö i flera timmar. Väginfrastrukturen runt om Kallinge är ju som den är, så det är väl inte mycket göra åt. Eller? I vilket fall är det självklart trist när förväntan förbyts i irritation.
Säkerheten. Den var rätt påtaglig. Kroppsvisitering och väskkoll vid entréen samt gott om beväpnade vakter. Dessutom fanns personal (med anpassade vapen?) i torn runt om på området. Det här säkerhetsnivån har jag aldrig upplevt innan, men det är kanske ett tecken i tiden?
Ett bra jobb av speakers Håkan Brandt och Jasmin Cederqvist - såklart - men det åligger arrangören att se till att de är uppdaterade på skeendet. Blir det förändringar i programmet ska de veta det snarast möjligt. Detta sagt efter en känsla jag fick en bit in i huvudprogrammet.
Ett tack till 80-årsjubilerande F 17 till ett väl genomfört arrangemang. Här kommer det bilder...