Vi går in i en Turbulent period idag...
...fast bara idag, och bara för att passa på att visa bilder på danska exemplar av typen Druine D.31 Turbulent, hela och havererade. Danska, men svenskägda...
Först ser vi en bild på Turbulent D OY-AMI, som är fotograferad troligen på Torslanda. Bör vara 1960-61. Proctorn i bakgrunden tror jag är SE-API. Bilden har kommit till mig via Håkan Olsson.
Den lilla ensitsaren köptes av Flygföreningen Turbulent i Trollhättan från Esbjerg Aero Service 1961 och blev SE-CMW. I oktober året därpå havererade SE-CMW i Torsby och det verkade varit slutet för flygplanet.
(Det fanns för övrigt även samtidigt en Flygföreningen Turbulent i Helsingborg som hade SE-COM.)
Det gick illa även för nästa Turbulent. Bägge kom från tillverkningen hos Stark Flugzeugbau i Minden som satte ihop ett 30-tal exemplar. "Kraftkälla" var en Stamo 1400, det vill säga en flygkonverterad Volkswagenmotor.
Den 23 november 1965 havererade Turbulent D med dansk registrering OY-EAC vid starten från en åker i Upplanda, belägen i Vetlandas östra utkant. Upplanda var en plats som tidigare - av och till - hade använts för start- och landningar med flygplan, men var långt ifrån en publicerad flygplats. Fast stället var ändå känt av de initierade. En av dem var tydligen Conrad Basler.
Från Smålands-Tidningen:
Doktor Conrad Basler från Mjölby kraschade på tisdagen med ett mindre sportplan utanför Vetlanda då han skulle starta för att flyga vidare mot Östersund. Han hade på måndagskvällen utan missöde nödlandat på en åker utanför staden.
När planet lyfte efter cirka hundra meter styrde ett vindkast det mot en jordvall med den påföljd att planet slog runt. Ur spillrorna kunde emellertid Basler ta sig helt oskadd sedan han fått hjälp av några personer som kommit till startplatsen för att se avfärden.
Turbulent OY-EAC ägdes enligt det danska civilregistret av Esbjerg Aero Service sedan importen från den tyske tillverkaren 1960/61. Jag misstänker att doktor Basler ganska nyligen hade köpt det lilla flygplanet.
Först ser vi en bild på Turbulent D OY-AMI, som är fotograferad troligen på Torslanda. Bör vara 1960-61. Proctorn i bakgrunden tror jag är SE-API. Bilden har kommit till mig via Håkan Olsson.
Den lilla ensitsaren köptes av Flygföreningen Turbulent i Trollhättan från Esbjerg Aero Service 1961 och blev SE-CMW. I oktober året därpå havererade SE-CMW i Torsby och det verkade varit slutet för flygplanet.
(Det fanns för övrigt även samtidigt en Flygföreningen Turbulent i Helsingborg som hade SE-COM.)
Det gick illa även för nästa Turbulent. Bägge kom från tillverkningen hos Stark Flugzeugbau i Minden som satte ihop ett 30-tal exemplar. "Kraftkälla" var en Stamo 1400, det vill säga en flygkonverterad Volkswagenmotor.
Den 23 november 1965 havererade Turbulent D med dansk registrering OY-EAC vid starten från en åker i Upplanda, belägen i Vetlandas östra utkant. Upplanda var en plats som tidigare - av och till - hade använts för start- och landningar med flygplan, men var långt ifrån en publicerad flygplats. Fast stället var ändå känt av de initierade. En av dem var tydligen Conrad Basler.
Från Smålands-Tidningen:
Doktor Conrad Basler från Mjölby kraschade på tisdagen med ett mindre sportplan utanför Vetlanda då han skulle starta för att flyga vidare mot Östersund. Han hade på måndagskvällen utan missöde nödlandat på en åker utanför staden.
När planet lyfte efter cirka hundra meter styrde ett vindkast det mot en jordvall med den påföljd att planet slog runt. Ur spillrorna kunde emellertid Basler ta sig helt oskadd sedan han fått hjälp av några personer som kommit till startplatsen för att se avfärden.
Turbulent OY-EAC ägdes enligt det danska civilregistret av Esbjerg Aero Service sedan importen från den tyske tillverkaren 1960/61. Jag misstänker att doktor Basler ganska nyligen hade köpt det lilla flygplanet.