Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vi går in i en Turbulent period idag...

Publicerad 2023-09-06 10:50:00 i Allmänt, Propulärkultur,

...fast bara idag, och bara för att passa på att visa bilder på danska exemplar av typen Druine D.31 Turbulent, hela och havererade. Danska, men svenskägda...

Först ser vi en bild på Turbulent D OY-AMI, som är fotograferad troligen på Torslanda. Bör vara 1960-61. Proctorn i bakgrunden tror jag är SE-API. Bilden har kommit till mig via Håkan Olsson.

Den lilla ensitsaren köptes av Flygföreningen Turbulent i Trollhättan från Esbjerg Aero Service 1961 och blev SE-CMW. I oktober året därpå havererade SE-CMW i Torsby och det verkade varit slutet för flygplanet.

(Det fanns för övrigt även samtidigt en Flygföreningen Turbulent i Helsingborg som hade SE-COM.)


Det gick illa även för nästa Turbulent. Bägge kom från tillverkningen hos Stark Flugzeugbau i Minden som satte ihop ett 30-tal exemplar. "Kraftkälla" var en Stamo 1400, det vill säga en flygkonverterad Volkswagenmotor.

Den 23 november 1965 havererade Turbulent D med dansk registrering OY-EAC vid starten från en åker i Upplanda, belägen i Vetlandas östra utkant. Upplanda var en plats som tidigare - av och till - hade använts för start- och landningar med flygplan, men var långt ifrån en publicerad flygplats. Fast stället var ändå känt av de initierade. En av dem var tydligen Conrad Basler.

Från Smålands-Tidningen:

Doktor Conrad Basler från Mjölby kraschade på tisdagen med ett mindre sportplan utanför Vetlanda då han skulle starta för att flyga vidare mot Östersund. Han hade på måndagskvällen utan missöde nödlandat på en åker utanför staden.

När planet lyfte efter cirka hundra meter styrde ett vindkast det mot en jordvall med den påföljd att planet slog runt. Ur spillrorna kunde emellertid Basler ta sig helt oskadd sedan han fått hjälp av några personer som kommit till startplatsen för att se avfärden.

Turbulent OY-EAC ägdes enligt det danska civilregistret av Esbjerg Aero Service sedan importen från den tyske tillverkaren 1960/61. Jag misstänker att doktor Basler ganska nyligen hade köpt det lilla flygplanet. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: olle skogman

Publicerad 2023-09-07 10:05:35

salig conrad hade en del otur med sina flygmaskiner. jag upptäckte tidigt en morgon 1975 (?) på strandvägen en segelflygvagn med en nedplockad jodel med bland annat lossbrutna ställ. Och där stod dr Conrad. Så jag förstod att den jodel som han köpt inte tagit sig hem hela vägen på egna vingar - i Flensburg blev det vägtransport efter en ground-loop. Jag köpte maskinen där på strandvägen och "i befintligt skick". F-BJIV tror jag den hette. Men varken tid eller andra resurser räckte ens till en Jodel så jag sålde den vidare. och skamligt nog har jag ingen aning om dess vidare öden.

Svar: Jodå Olle, Jodelen kom i luften som SE-XHM. Tyvärr havererade den i Landskrona nu i januari. Dess historik finns här: https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=15&t=22057
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela