Skid- och Sjöflyg AB i Hägernäs

Cessna F150J SE-FKN, tillhörande Skid- och Sjöflyg AB. Sommaren 1969 startade flygskolan verksamheten i Hägernäs med två flygplan av denna typ. Den andra bar registreringen SE-FKM. SE-FKN kom att gå åt i ett haveri i juli 1970 och ersattes av Cessna F150K SE-FKX.
Sjöflygbasen F 2 i Hägernäs inrättades 1929 och Flygvapnets sista sjöflygplan - Tp 47 Catalina nr 47001 - lämnade fjärden för sista gången sommaren 1966. Men 1969 hade Täby Sjöflygklubb fått tillstånd att disponera en del lokaler vid F 2. Skolningen sköttes 1969-71 av Skid- och Sjöflyg AB.
Följande står att läsa i Flygvapnennytt 5/1969

Dessutom ägde Skid- och Sjöflyg en Piper PA-22/22S-150 Tri Pacer, SE-CKZ, från sent 1969. Flygplanet är fortfarande inregistrerat, men luftvärdigheten utgick 1972. Gissar att det beror på inteckningar i flygplanet som finns kvar.
Runt september 1971 verkar Skid- och Sjöflyg ha gått omkull eller av någon annan anledning avslutat verksamheten. Flygläraren Gunnar Degramo kom att söka sig tillbaka till Stockholms Flygskola, som ungefär i denna vevan flyttat från Skå-Edeby till Bromma. Men det är en annan historia...
