Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skid- och Sjöflyg AB i Hägernäs

Publicerad 2023-05-16 05:35:00 i Allmänt, Meddelanden från våra sponsorer, Propulärkultur,

Cessna F150J SE-FKN, tillhörande Skid- och Sjöflyg AB. Sommaren 1969 startade flygskolan verksamheten i Hägernäs med två flygplan av denna typ. Den andra bar registreringen SE-FKM. SE-FKN kom att gå åt i ett haveri i juli 1970 och ersattes av Cessna F150K SE-FKX.

Sjöflygbasen F 2 i Hägernäs inrättades 1929 och Flygvapnets sista sjöflygplan - Tp 47 Catalina nr 47001 - lämnade fjärden för sista gången sommaren 1966. Men 1969 hade Täby Sjöflygklubb fått tillstånd att disponera en del lokaler vid F 2. Skolningen sköttes 1969-71 av Skid- och Sjöflyg AB.

Följande står att läsa i Flygvapnennytt 5/1969
 
Från en presentation. Skid- och Sjöflyg AB: Firman äger sjöflygplan och bedriver sjöflygskolning. Som skolplan används ett par Cessna 150 och som resemaskin en Cessna Reims Rocket.

Dessutom ägde Skid- och Sjöflyg en Piper PA-22/22S-150 Tri Pacer, SE-CKZ, från sent 1969. Flygplanet är fortfarande inregistrerat, men luftvärdigheten utgick 1972. Gissar att det beror på inteckningar i flygplanet som finns kvar.

Runt september 1971 verkar Skid- och Sjöflyg ha gått omkull eller av någon annan anledning avslutat verksamheten. Flygläraren Gunnar Degramo kom att söka sig tillbaka till Stockholms Flygskola, som ungefär i denna vevan flyttat från Skå-Edeby till Bromma. Men det är en annan historia... 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela