Två gånger Mu-2B

Här kommer ett mycket bra tillfälle för ett jämförande studium av två tidiga Mitsubishi MU-2B. Tycker mig se att det är olika utformning av nacellerna, som man säger på svenskengelska. Förr sa man motorgondoler.
Typen flög för första gången 1963 och rätt snart försökte man sätta upp en produktion i USA. Efter ett misslyckat sammarbete med Mooney tog Mitsubishi hand om detta själva. Man rullade ut Mu-2:or vid den övertagna anläggningen i San Angelo i Texas 1969-83. En bit över 700 stycken tillverkades i olika varianter och de flesta överlevande återfinns nog numera i Amerika. I Europa har Mu-2 blivit rätt sällsynt...förutom i Sverige. Målflyget använder fortsatt några exemplar.
Ovan ser vi SE-EDM som har tillverkningsnummer 011 och rullade av produktionslinan i Japan 1966. MF på fenan på SE-EDM står för Maj-Flyg. Mu-2 var det första affärsflygplanet med turbopropmotorer i Sverige. Före Beechcraft King Air. Njurundabaserade Maj-Flyg hade agenturen och sålde Mu-2 fram till mitten/slutet av 70-talet. SE-EDM var den första av typen i Sverige och ankom till Sundsvall den 15 januari 1968. Maj-Flyg sålde Muan till USA i slutet av 1972 och där skrotades flygplanet i mitten av 80-talet.
Typen flög för första gången 1963 och rätt snart försökte man sätta upp en produktion i USA. Efter ett misslyckat sammarbete med Mooney tog Mitsubishi hand om detta själva. Man rullade ut Mu-2:or vid den övertagna anläggningen i San Angelo i Texas 1969-83. En bit över 700 stycken tillverkades i olika varianter och de flesta överlevande återfinns nog numera i Amerika. I Europa har Mu-2 blivit rätt sällsynt...förutom i Sverige. Målflyget använder fortsatt några exemplar.
Ovan ser vi SE-EDM som har tillverkningsnummer 011 och rullade av produktionslinan i Japan 1966. MF på fenan på SE-EDM står för Maj-Flyg. Mu-2 var det första affärsflygplanet med turbopropmotorer i Sverige. Före Beechcraft King Air. Njurundabaserade Maj-Flyg hade agenturen och sålde Mu-2 fram till mitten/slutet av 70-talet. SE-EDM var den första av typen i Sverige och ankom till Sundsvall den 15 januari 1968. Maj-Flyg sålde Muan till USA i slutet av 1972 och där skrotades flygplanet i mitten av 80-talet.
Nedan syns Mitsubishi MU-2B-20 SE-FGO, tillverkningsnummer 102 och tillverkningsår 1968. Muan importerades av Maj-Flyg till Sverige 1969. Två år senare överfördes ägarskapet till AB Otto Hillerström (Hilair) i Helsingborg - notera rederiets flagga på fenan! I slutet av 1973 tog Svensk Flygtjänst/Swedair över och SE-FGO blev ombyggd till målbogserare. Runt 1990 hade SE-FGO tjänat ut och användes därefter som motorbock på Skavsta av Nyge Aero. Numera tror jag att det mesta av SE-FGO finns på Ljungbyhed.
