Ett par nedslag på öländska flygfält

Fältkollen 2023 har gjort ett par nedslag på Öland de senaste dagarna. Självklart blev det några bilder tagna och lite nedskrivna funderingar i ett blogginlägg...
Man kan säga att det finns två sorters motorflygklubbar nu förtiden. De som finns på trafikflygplatser där man får lägga en massa energi på koder, kortläsare, accesser, tillstånd, rutiner och strikta regler och nya rutiner förändrade regler. Sedan finns klubbar som håller till på mindre och fria flygfält där man bara låser upp hangaren och drar ut flygplanet. Dessa klubbar är också allt som oftast då även flygplatsoperatör. Ölands flygklubb på Borglanda (ESMB) är en mycket passande exempel på det sistnämnda.
Man kan säga att det finns två sorters motorflygklubbar nu förtiden. De som finns på trafikflygplatser där man får lägga en massa energi på koder, kortläsare, accesser, tillstånd, rutiner och strikta regler och nya rutiner förändrade regler. Sedan finns klubbar som håller till på mindre och fria flygfält där man bara låser upp hangaren och drar ut flygplanet. Dessa klubbar är också allt som oftast då även flygplatsoperatör. Ölands flygklubb på Borglanda (ESMB) är en mycket passande exempel på det sistnämnda.

Eldsjälarna Christian och Sören mötte upp oss på Borglanda i måndagskväll för lite snack och hangaröppningar. Ölands Flygklubb har en fin Cessna 172 SP, SE-MGP, av nyare årgång som man köpte för ett par år sedan från Tjeckien.
Det ser svårt inbjudande ut! Efter det välkomna regnandet har det 600 meter långa stråket blivit grönt igen.
Det ser svårt inbjudande ut! Efter det välkomna regnandet har det 600 meter långa stråket blivit grönt igen.

Denna kväll var det inte några gästande flygplan på Borglanda, vilket tillhör ovanligheterna. Så här års är flygfältet välbesökt, gärna av utländska flygplan. Närheten till Borgholm och slottsruinen gör nog sitt. Borglanda är beläget på en fantastisk vacker men även lättillgänglig plats. Det finns cyklar att hyra av klubben för en billig penning.

Kenths nyservade MFI-9HB fick även sola spinnern ett slag i kvällssolen. Det finns flera hangarer, men vad jag förstod så var det för tillfället bara tre baserade flygplan.
Borglanda invigdes officiellt med stor flygdag den 16 juli 1967 - se denna artikel. Men det hade flugits här en tid vid det laget och tidigare fanns det ett annat stråk vid Ekerum.
Rundflygverksamheten minns man från förr om åren, Holmströmflyg och Västkustflyg var ett par av aktörerna. Kommer du ihåg fler? Våfflor serverades i klubbstugan.
Borglanda invigdes officiellt med stor flygdag den 16 juli 1967 - se denna artikel. Men det hade flugits här en tid vid det laget och tidigare fanns det ett annat stråk vid Ekerum.
Rundflygverksamheten minns man från förr om åren, Holmströmflyg och Västkustflyg var ett par av aktörerna. Kommer du ihåg fler? Våfflor serverades i klubbstugan.

Senast man var här var för ganska precis ett år sedan. Vecka 28 - förra veckan - sätter som vanligt Smålands Fallskärmsklubb sin prägel på Borglanda. Se ESMB 220716.

Dagen innan tittades det in på Ölanda i samband med en liten expedition till Byxelkrok. Väldigt lugnt, men go cart-banan intill verkande vara öppen. En Dynamic stod parkerad invid "stationsbyggnaden". Det lär ha varit mer aktivitet i hangarerna vid banändan, men tyvärr tillät inte tiden en sväng bort dit.
Ölanda flygplats (ESMZ) är också ett exempel på fin intfrastruktur som drivs av eldsjälar. Bakom står Ölanda Flyg- och Motorsällskap som bildades 1992, men här har det flugits sedan 1957. I början av 70-talet asfalterades banan och man minns Brommabaserade Swift Air som höll igång kommunikationer med Stockholm och rundflyg med sina Partinavia P68. Efter några lite mer "sömninga år" återuppväcktes Ölanda i och med föreningens tillblivelse och fick då ny asfalt. Ölanda är en pärla på norra delen av ön.
Ölanda flygplats (ESMZ) är också ett exempel på fin intfrastruktur som drivs av eldsjälar. Bakom står Ölanda Flyg- och Motorsällskap som bildades 1992, men här har det flugits sedan 1957. I början av 70-talet asfalterades banan och man minns Brommabaserade Swift Air som höll igång kommunikationer med Stockholm och rundflyg med sina Partinavia P68. Efter några lite mer "sömninga år" återuppväcktes Ölanda i och med föreningens tillblivelse och fick då ny asfalt. Ölanda är en pärla på norra delen av ön.
