Learjet 60 ersätter Sabreliner 40
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/n869av_64a2c093e087c36f096281df.jpg)
...hos FMV:s provflygverksamhet. Följande publicerades den 21 juni.
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/hh_64a2be1a9606ee299d72e82d.jpg)
Den sista flygande av två anskaffade TP 86 Sabre 40, är 86001. Flygplanet har gjort tjänst vid FMV T&E (Test & Evaluering). FC = Försökscentralen är annars det gamla välkända namnet som ändå inte går "att tvätta bort". Hemvist: Malmen.
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/86001_64a2cb72e087c31662e9af92.jpg)
86001/861 är tillverkad 1965 och inköptes som provflygplan 1980. Med andra ord en trotjänare i ordets rätta...
Som ersättare verkar Learjet 60 nu ha utsetts. Det nyanskaffade flygplanet har tillverkningsnummer 60-306 och tillverkades 2006. Tidigare registreringar i tur och ordning: N80177 > N500 > N5009 > N869AV. Verkar som den de senaste åren främst jobbat i Karibien.
N869AV avfördes ur det amerikanska registret den 26 juni och dagen därpå införd Isle of Mans register som M-ABSC. Bengt Bergholm knäppte denna bild när M-ABSC landade på Malmen vid lunchtid den 29 juni. Kom närmast från Reykjavík.
Som ersättare verkar Learjet 60 nu ha utsetts. Det nyanskaffade flygplanet har tillverkningsnummer 60-306 och tillverkades 2006. Tidigare registreringar i tur och ordning: N80177 > N500 > N5009 > N869AV. Verkar som den de senaste åren främst jobbat i Karibien.
N869AV avfördes ur det amerikanska registret den 26 juni och dagen därpå införd Isle of Mans register som M-ABSC. Bengt Bergholm knäppte denna bild när M-ABSC landade på Malmen vid lunchtid den 29 juni. Kom närmast från Reykjavík.
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/m-absc_escf_230629_bb_64a2c4479606ee29bd7e6adb.jpg)
Att valet blev en Learjet kan nog kopplas till att FMV T&E använder ett par Learjet 35A i målflygverksamheten med utgångspunkt Malmen. FMV har bedrivit målflyg i egen regi sedan början av 2021. Lear 35:orna är militärt registrerade. Återstår att se hur det blir med nyanskaffningen. Manx-registreringen kan man också grunna över. Handlar det om inväxling i EASA, eller något annat?