Tre bilder på ES-CAD på Barkarby

Faktum är att just på Barkarby var An-2:an baserad. Under dessa år fanns ett gäng An-2 och Yakar parkerade på något som i flygfolkmun gärna kallades Rysshörnan.

An-2:an var tillverkad av WSK-PZL i Mielec i Polen 1981 och hade tillverkningsnummer 1G194-36. Hamnade i Aeroflot som CCCP-68096. Sovjetunionen kollapsade och de baltiska staterna återfick sin självständighet. Denna An-2 fanns i Estland och civilregisterades ES-CAD den 17 december 1992 på Estonian Air.
I mitten av september 1995 registrerades ES-CAD på V. Kivisalu och fanns då parkerad tillsammans med flera andra av samma typ i Tartu. Men då, sensommaren/förhösten -95, var nog flygplanet redan i Sverige. Vello Kivisalu baserade ES-CAD först på Hässlö, senare - som synes - på Barkarby. Enligt uppgift var flygplanet försett med passagerarstolar från en Yak-40.
Med tiden blev målning och märkning klar och ES-CAD iklädde sig östtysk Interflug-uniform och fejakad registrering; DDR-SKA. Den nedre bilden är tagen vid EAA Fly In den 7 juni 2008. Vid det laget var det andra ägare på ES-CAD. För cirka tio år sedan försvann An-2:an från Sverige och de sista bilderna som man hittar när man googlar är tagna i Frankrike 2015. Någon som vet status på flygplanet?
