Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gamla Barkarby-bilder - 3

Publicerad 2023-04-03 08:55:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

Dags att återuppta en serie som legat i dvala i rätt många år och plocka fram bilder från Stockholms landflygplats innan Bromma invidges, det vill säga Barkarby. Se gärna de tidigare inläggen Gamla Barkarby-bilder - 1 och Gamla Barkarby-bilder - 2
Ford 5-AT-C Tri-Motor med engelsk registrering G-ABHF på Barkarby i början av 30-talet. De sista två bokstäverna; HF som i Henry Ford. Flygplanet demonstrades friskt över Europa och ägdes av den engelske Ford-agenten Harold Cooper. Det bar registreringen G-ABHF 1931-34, vilket ger en fingervisning om när besöket skedde.

Köptes senare av Guinea Airways och skeppades till Nya Guinea samt blev då VH-UTB. Havererade i oktober 1941 vid starten från Wau Airfield.

Ford Tri-Motor var en banbrytande airliner för sin tid. Ford hade varit involverad i framtagningen av Fokker F.VII, som var klädd i fanér. Men Fords variant var istället klädd i mer stryktålig korrugerad aluminium. Det var ju även Junkers flygplan, vilket faktiskt medförde att Junkers stämde Ford för patentintrång. Och vann.
Comper Swift G-ABUU på ett lerigt Barkarby 1932. Tidigare citerat från en text skriven av Eric Hemtke som finns med i inlägget Comper Swift i Sverige:
 
Jag tjänstgjorde vid Stabens flygavdelning, Barkarby, 1932. Vi hade många civila flygplan och pionjärer där samt intressanta flygbesök från utlandet, då flygfältet var det enda i närheten av Stockholm.


En engelsk flygare vid namn Lacayo var på demonstrationsturné med planet och skulle en söndag i maj 1932 ha konstflugit över Solvalla-publiken. Men vädret var dåligt. Vi citerar en tidningsartikel:


Och på måndagsmorgonen skulle några svenska militärflygare titta på den lilla maskinen...Men vädret var fortfarande dåligt, att det inte var någon mening med konstflygning; en flygofficer gick emellertid upp för att pröva planet i mindre avancerad flygt. Lufttrippen gick bra men strax efter inträffade en malör, som torde hindra Mr Lacayo att utsträcka sin demonstrationstur över fler länder...


Compern finns nuförtiden - så här 91 år senare - i Spanien. Närmare bestämt vid Cuatro Vientos utanför Madrid och ägs av Fundación Infante de Orleans som EC-HAM, men är märkt som EC-AAT.

Avslutande bilden föreställer hangarlängan på Barkarby med ett bra antal plan från Flygvapnet parkerade i olika rader. Så här många flygplan disponerade dock inte Stabens flygavdelning, så det handlar om besök från andra förband. Tidpunkten är runt 1930.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela