Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Fokker F.VIIa SE-AGH

Publicerad 2023-04-05 12:22:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Bland intressanta flygplan ägda av legendaren Albin Ahrenberg finns även en Fokker F.VIIa som bar den svenska civila registreringen SE-AGH. Tänkte titta lite närmare på denna maskin, för även där döljer sig en intressant historia.

Här är Fokkern använd för rundflyg på Örebro-Gustavsvik - filmtajm! Enligt uppgift är filmen från 1937, samma år som Ahrenberg förvärvade flygplanet. Men varifrån kom det?


Som H-NADX hade KLM tagit Fokker F.VIIa med tillverkningsummer 1 i användning den 4 juni 1927. Ett par år senare ändrades registreringen till PH-ADX. Det avregistrerades den 16 april 1936 och såldes vidare...
Två av KLMs Fokker F.VIIa hade förvärvats av "the English NGO League of Nations Union" som avsåg att dessa genomföra hjälpflygningar i det av Italien överfallna Etiopien. Se Andra italiensk-abbessinska kriget.
Avsikten var att införa dessa på engelskt register som G-AEHE och G-AEHF (före detta PH-ADN respektive PH-ADX). Dock blev inte så fallet och de blev åter nederländska.

De bägge Fokkerplanen kom att målas vita hos KLM och i ena fallet, PH-EHE (f d G-AEHE), förses med Röda kors-märkning och flygas till Etiopien den 11 juni 1936. Fokkern återkom till Schipol den 21 augusti 1936. 

I oktober 1936 skrev ägaren Ch. E. Jacobs till myndigheterna att han skulle flyga planet till Paris där det skulle förberedas för "en expedition".

Troligtvis hände inget förrän i mars året därpå då det flögs söder ut, antagligen på väg till inbördeskrigets Spanien. Den 23 mars nödlandade PH-EHE vid Valras-Plage i södra Frankrike och det visade sig att flygningen varit olaglig. Flygplanet beslagtogs, men kom att ganska omgående brinna upp. Besättningen lär ha tänt på...
  
Men vad hände med systerkärran? För det är ju den Fokker F.VIIa det här egentligen handlar om. Det stod ju kvar på Schipol. Jo, 1936 reserverades flygplanet PH-EHF av NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek i Amsterdam (En annan uppgift ger reservationsdatumet som den 26 april 1937.). 

Fokkern säljs till Albin Ahrenberg och flygs till Torslanda försedd med den felaktiga registreringen SE-AGF (som redan finns på Gösta Fraenckels Moth). Den 6 augusti 1937 införs maskinen på svenskt register som SE-AGH, med AB Ahrenbergsflyg angiven som ägare. Ahrenberg kom att använda SE-AGH i sin rundflygsverksamhet land och rike runt.

Den 14 november 1938 överlåter Ahrenberg SE-AGH till Taxiflyg, E Israelsson i Stockholm, men redan den 1 februari 1939 går luftvärdigheten ut och denna kom inte att förnyas. Hur mycket verksamhet med SE-AGH Israelsson kom att hinna med är oklart. 1940 avregistrerades SE-AGH och var gissningsvis redan då skrotad. 

Frågan är om man kanske ska återkomma till systerflygplanets flygningar i Etiopien? Ja, det kan nog bli ett inlägg om detta vad det lider.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela