Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygande i bloggosfären sedan 2005

Yak-18T SE-LXA (Uppdaterat 221128)

Publicerad 2022-11-26 12:18:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Plockade fram ett par bilder på Yakovlev Yak-18T som numera bär den svenska registreringen SE-LXA. Den är - vad jag vet - en av två Yak-18T som figurerat i landet. Den andra var ES-XYK.

Yakovlev Yak-18T har gärna liknats vid en rysk motsvarighet till Beechcraft Bonanza. Skulle vilja sträcka mig ännu längre och säga att den är som en Twin Bonanza med en motor! Precis om i Yak-52 sitter det en Vedeneyev M14P i nosen, rejtad på 360 eller 400 hästar.

Yak-18T har inte mycket med Yak-18 att göra. Men valet av beteckning är väl lite som Tu-22 och Tu-22M?

Överst ser vi den först nämnda Yak-18T med rysk registrering men utan RA-prefixet. Däremot verkar det stå FLARF med kyrilliska bokstäver efter siffrorna (?). Normalt borde det ha stått RA-02697. Flygplanet har tillverkningsnummer 22202044802 och rullade ut från fabriken 1981.

FLARF ska uttydas Federation of Light Aircraft Russian Flyers. Denna sammanslutning hade delegering från ryska luftfartsmyndigheten att hantera luftvärdighet, en slags klassning helt enkelt. Åren runt sekelskiftet fanns det rätt många FLARF-märkta ryska flygplan även i västra Europa. Har för mig att någonstans på vägen hade det missats att rent juridiskt kunde dessa flygplan bara ägas av ryska medborgare och opereras i ryskt luftrum. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bilden ovan är tagen på Feringe den 25 augusti 2002. Maskinen var då ägd av Peter Varland i Älmhult. Men det är inte han som går framför planet, utan en rysk mekaniker.

Flygplanet är kvar i Sverige, sedan 2006 registrerat som SE-LXA och finns hos Västerås Flygmuseum. Det är nu några år sedan SE-LXA senast var i luften. Nedan bild är tagen på Skå den 16 juni 2007.


Uppdaterat 221128
 
EASA beslutade cirka 2011-2012 att alla Yak-18T som då var registrerade i medlemsländerna skulle få fortsätta flyga via ett särskilt tillstånd, Special Airworthiness Specifications (SAS). För övriga skulle det krävas en fullständig typcertifiering. 

Uppgiften om existensen av SE-LXA på svenskt register lär dock ha inkommit efter den av EASA stipulerade tiden att ansöka om SAS gått ut. Det visade sig att EASA var ovilligt att göra undantag efter denna tidsgräns utgång.

Så vem åligger det att pålysa problemet och vem åligger det att ansöka? Ägaren eller Transportstyrelsen? Det blev en rättslig tvist och där dömdes det till transportstyrelsens fördel. Därför har inte SE-LXA inte varit luftvärdig på många år nu och blivit stående hos Västerås Flygmuseum. Denna Yak-18T förtjänar ett bättre öde...

SE-LXA utanför Västerås Flygmuseum. Bild: Tommy Olsson.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela