Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Miles Martinet SE-AZC

Publicerad 2022-11-15 13:45:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,


Här kommer några bilder tagna på Bromma flygplats på Miles M.25 Martinet TT Mk.I SE-AZC. Antagligen är de tagna när flygplanet är nylevererat till Svensk Flygtjänst. SE-AZC ankom till Bromma tillsammans med ytterligare ett exemplar av samma typ, SE-AZD, den 4 oktober 1946.
 
Med Martinet gick målflyget hos Svensk Flygtjänst in i "den gula eran". Martinet TT Mk.I var dedikerad måldragare - TT står för Target Tug. Gul var färgen på de civilregisterade målflygplanen som Flygtjänst opererade på kontrakt för Armén och Marinen. Så var det ända fram till att företaget absorberades av statliga Crownair i mitten av 70-talet. Det nya fusionerade bolaget blev känt som Swedair och även då var målflygplanen gula. De är väl gula förresten än idag... 

Notera att det står "Svensk Flygtjänst Aktiebolag" på hangaren. Vem/vilka stod bakom företaget? Från ett tidigare inlägg:

Far och son Nordenskiöld hade varit stora aktieägare i Svensk Flygtjänst sedan 1946. De första åren ägde man 51 procent av Flygtjänst via AB Puppan. 1953 sålde Puppan sin aktiestock till ett antal privatpersoner, men realiteten gjorde detta ingen skillnad på ägandeförhållandena.

Totalt kom Svensk Flygtjänst inköpa nio Miles Martinet varav åtta kom att flygas. Martinet var den första för ändamålet målbogsering tillverkade typen som Svensk Flygtjänst köpte in. De var då begagnade, tidigare använda av engelska RAF, och planens tjänstgöringsperiod i Sverige blev inte lång; de var en typiskt krigstidsprodukt och tillverkad - som till exempel de Havilland Mosquito - i trä. I nosen på Martinet satt en Bristol Mercury-motor på 870 hästar. 

Ett par bilder på det vinddrivna målspelet i Miles Martinet. Samma typ av målspel fanns i efterföljande Fairey Firefly och Saab B 17A. Med hjälp av detta kunde operatören som satt i baksits, vincha in och ut målen man sköt på. Dessa kunde vara av olika varianter: Flaggmål och korvmål, men även vingmål som nu i och med Martinet kom att introduceras.
 Från den eminenta boken Målflyg av Åke Hall:

Vid ett tillfälle våren 1951 satt malmömekanikern Thorsten Nilsson i baksits på en Martinet under målflygning över Falsterbo. Han observerade då märkliga knakljud från bakkroppen. Efter landning konstaterades att paneler lossnat från spanten. Detta rapporterades givetvis. Ungefär samtidigt landade en Martinet på Bromma, varefter sprickor i kroppen kunde konstateras. Ett omedelbart flygförbud utfärdades. Vid en efterföljande kontroll och genomgång av samtliga flygplan visade det sig att limfogarna börjat släppa. En bidragande orsak syntes vara råttor i hangaren på Bromma funnit limmet som något av en delikatess och således knaprat i sig vad som bjöds. Efter detta flygförbud kom Martinet aldrig mer i luften. Kvarvarande flygplan avfördes  ur civilregistret den 7 maj 1951.

Citatet användes redan i inlägget Martinet och vattengrav på Skarpnäck för några år sedan.

Notera att det på fenan på SE-AZC står en etta. Martinet SE-AZD var 2, SE-AZE var 3, SE-AZF var 4, SE-AZG var 5 och SE-BCI var 6. SE-BCN och SE-BCP bör ha varit nummer 7 och 8. SE-BCO blev aldrig tagen i tjänst.

SE-AZC var tillverkad 1943 hos Philip & Powis vid Woodley Aerodrome utanför Reading. Samma år blev företaget en del av Miles Aircraft Ltd.

Flygplanet hade under kriget använts av RAF med serial EM546. Dagen efter ankomsten till Bromma blev SE-AZC interimregistrerad och den 3 mars 1947 officiellt införd med Svensk Flygtjänst förening upa i Saltsjöbaden angiven som ägare.

Luftvärdighetet utgick den 10 november 1950 och kom inte att förnyas. SE-AZC avregistrerades den 7 maj året därpå, med orsaken angiven som skrotad.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela