Horrido - 19
I onsdags, den 27 juli, vid 11-tiden genomfördes den första flygningen med SE-FWA - ja, med Fw 190:n på svenskt register! Utångspunkt var hemmabasen Hässlö. Här kommer en skärmdump från FR24.
Flygningen var en verifieringsflygning av Flyghandboken. Det blev ett uppdrag för provflygaren med mera Klaus Plasa. Här är han efter landning på Hässlö i onsdags. Bilderna är tagna av Therese Miles.
När detta moment nu är avklarat bör det vara målgång och Flug Werk Fw 190 A-8/N SE-FWA får ett Flygtillstånd utfärdat av Transportstyrelsen.
Ägaren Focke Wulf AB har alltså nått fram till "normal luftvärdighet" för flygplanet, eller hur man nu ska uttrycka det. Vi utvecklar det...
Transportstyrelsen har nu avslutat ett arbete som den tyska motsvarigheten LBA påbörjade. Den svenska myndigheten använde de tyska rapporterna och flygutprovningsprogram som grund för sitt arbete.
Flygplanet får ju inget civilt typcertifikat. Det uppfyller dock tillämpliga delar i ett flertal olika civila konstruktionsbestämmelsernormer, bland annat den tyska civila Bauvorschriften für Flugzeuge BVF från 1936, men även delar av modernare normer, till exempel EASA CS-23, för att passa in på en sådan speciell maskin. Flygplanet ska ändå ses inom kontexten gällande experimentklassade icke EASA-luftfartyg.
Maskinen uppvisar säkra och fina flygegenskaper. Hur man flyger den finns att läsa i Flyghandboken! SE-FWA blir ju klassad som Experimental/privat och därför får den ett nationellt flygtillstånd istället för ett luftvärdighetsbevis.
Nedan: SE-FWA som D-FWSE i Jönköping i juni 2017. Klaus Plasa i cockpit. Egen bild. Se vidare Horrido -17.
Transportstyrelsen har nu avslutat ett arbete som den tyska motsvarigheten LBA påbörjade. Den svenska myndigheten använde de tyska rapporterna och flygutprovningsprogram som grund för sitt arbete.
Flygplanet får ju inget civilt typcertifikat. Det uppfyller dock tillämpliga delar i ett flertal olika civila konstruktionsbestämmelsernormer, bland annat den tyska civila Bauvorschriften für Flugzeuge BVF från 1936, men även delar av modernare normer, till exempel EASA CS-23, för att passa in på en sådan speciell maskin. Flygplanet ska ändå ses inom kontexten gällande experimentklassade icke EASA-luftfartyg.
Maskinen uppvisar säkra och fina flygegenskaper. Hur man flyger den finns att läsa i Flyghandboken! SE-FWA blir ju klassad som Experimental/privat och därför får den ett nationellt flygtillstånd istället för ett luftvärdighetsbevis.
Botanisera gärna om den rätt långa processen att komma hit. börja med att kolla in det föregående inlägget Horrio -18. Nu säger jag Bra jobbat ALLA!...och Prost! Horrido!
Nedan: SE-FWA som D-FWSE i Jönköping i juni 2017. Klaus Plasa i cockpit. Egen bild. Se vidare Horrido -17.