Kustens Cessna 337
Kustbevakningens Cessna 337 Skymaster SE-GMM. Under buken hänger en så kallad SLAR utvecklad av Rymdbolaget. Åtminstone jag förknippar Kustbevakningsflyget med de Cessnor som man utrustades med på 70-talet. Dessa var Kustbevakningens (KBV) första egna flygplan.
De två första var Reims-byggda Cessna F337G och hade registreringarna SE-GMM och SE-GMZ. Några år senare tillfördes KBV en Cessna 402C, SE-GYP. Har för mig att 337orna var baserade en vardera på Bromma och Sturup, samt 402an på Säve.
Sedan har Kustbevakningen/Generaltullstyrelsen även hyrt en rad olika flygplan, till exempel Shrike Commander. Återkommer kanske till deras leasade Cessna 402 och Cessna 404.
SE-GMZ havererade tragiskt sommaren 1984 utanför Skåne och under andra hälften av 80-talet kom först två CASA 212 (som ersatte Cessna 337). En bit in på 90-talet ytterligare en av samma typ (som ersatte Cessna 402C). Den kvarvarande 337an användes dock ända fram till mitten av deceniet.
SE-GMM finns numera utställd i Aeroseum på Göteborg/Säve. Flygplanet var alltså "kustens" första egna och levererades ny den 1 juli 1976.
Numera använder KBV-flyget tre stycken DHC-8-300, Dash 8. Säkert oerhört potenta och bra flygplan, men ibland undrar man om det inte borde kompletteras med något mindre flygetyg också. För stora, dyra och komplicerade, det är Dasharna. KBV har säkert åtskilliga fartyg med mindre MTOW/deplacement dessa flygplan. Eller luftfartyg...
Låt säga att en Dash 8 är borta för tyngre underhåll, en annan skickad på piratjakt vid Afrikas horn och då finns endast en kvar för patrullering av svenska farvatten. FFK:s sjöbevakning är då oerhört viktig, men det borde kanske finnas några mindre tvåmotorflygplan i segmentet mitt emellan. Dessa kunde bära utrustning efter behov, och dessutom ganska kostnadseffektivt.
Säger inget om en för dagen passande flygplantyp, men sörjer lite att Cessna 337 inte längre finns i produktion. I militäriserad version kunde man hänga last under vingarna. Man minns den ultimata varianten som användes militärt t ex av Portugal (Cessna FTB337G som opererades fram till sommaren 2007).
Cessna 377 har ju för övrigt i dessa dagar börjat uppleva något av en renässans, tack vare motorernas placering. Push Pull, eller Sug å blås på svenska, är namnet som typen fått...på gott och ont.
Jaja, bara lite spridda tankar i mellandagarna. Bilden nedan är tagen i Eslöv den 3 oktober 1990 i samband med att SE-GMM skulle in på tillsyn hos LTHF Aviation. Flygplanet var vid den här tiden utgångsbaserat på Sturup. Kolla även det gamla inlägget Mer Cessna "sug-och-blås".
De två första var Reims-byggda Cessna F337G och hade registreringarna SE-GMM och SE-GMZ. Några år senare tillfördes KBV en Cessna 402C, SE-GYP. Har för mig att 337orna var baserade en vardera på Bromma och Sturup, samt 402an på Säve.
Sedan har Kustbevakningen/Generaltullstyrelsen även hyrt en rad olika flygplan, till exempel Shrike Commander. Återkommer kanske till deras leasade Cessna 402 och Cessna 404.
SE-GMZ havererade tragiskt sommaren 1984 utanför Skåne och under andra hälften av 80-talet kom först två CASA 212 (som ersatte Cessna 337). En bit in på 90-talet ytterligare en av samma typ (som ersatte Cessna 402C). Den kvarvarande 337an användes dock ända fram till mitten av deceniet.
SE-GMM finns numera utställd i Aeroseum på Göteborg/Säve. Flygplanet var alltså "kustens" första egna och levererades ny den 1 juli 1976.
Numera använder KBV-flyget tre stycken DHC-8-300, Dash 8. Säkert oerhört potenta och bra flygplan, men ibland undrar man om det inte borde kompletteras med något mindre flygetyg också. För stora, dyra och komplicerade, det är Dasharna. KBV har säkert åtskilliga fartyg med mindre MTOW/deplacement dessa flygplan. Eller luftfartyg...
Låt säga att en Dash 8 är borta för tyngre underhåll, en annan skickad på piratjakt vid Afrikas horn och då finns endast en kvar för patrullering av svenska farvatten. FFK:s sjöbevakning är då oerhört viktig, men det borde kanske finnas några mindre tvåmotorflygplan i segmentet mitt emellan. Dessa kunde bära utrustning efter behov, och dessutom ganska kostnadseffektivt.
Säger inget om en för dagen passande flygplantyp, men sörjer lite att Cessna 337 inte längre finns i produktion. I militäriserad version kunde man hänga last under vingarna. Man minns den ultimata varianten som användes militärt t ex av Portugal (Cessna FTB337G som opererades fram till sommaren 2007).
Cessna 377 har ju för övrigt i dessa dagar börjat uppleva något av en renässans, tack vare motorernas placering. Push Pull, eller Sug å blås på svenska, är namnet som typen fått...på gott och ont.
Jaja, bara lite spridda tankar i mellandagarna. Bilden nedan är tagen i Eslöv den 3 oktober 1990 i samband med att SE-GMM skulle in på tillsyn hos LTHF Aviation. Flygplanet var vid den här tiden utgångsbaserat på Sturup. Kolla även det gamla inlägget Mer Cessna "sug-och-blås".