Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Brasse-Cheiftain som går på diesel

Publicerad 2022-04-12 11:14:00 i Allmänt, Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,

"A diesel powered Chieftain" - ja, så kallade man den i Alaska, när denna PA-31-variant dök upp i början av 80-talet. Beteckningen Piper PA-31T3 T-1040 är väl snäppet lite mer korrekt.
Somliga minns säkert Piper T-1040 och den rätt offensiva marknadsföringen. Enkelt uttryckt så gifte man Chieftains kropp med vinge, nos och bakre styrverk från Cheyenne II. Motorer: Pratt & Whitney PT6A-11 där man tog ut 500 hästar. Men det blev inte många tillverkade. Bara ett 30-tal under åren 1982-84.

Sedan tog Piper även fram en kolvmotorversion kallad T-1020, men det är en annan historia. Kanske får man tillfälle att återkomma till Pipers Transport 1000-program.
Samtidigt skedde saker i Brasilien, knappast helt orelaterat: 1984 slöt Indústria Aeronáutica Neiva - en underavdelning hos Embraer - ett avtal med amerikanska Schafer om rörande konvertering 50 stycken Embraer-tillverkade PA-31-350 (Embraer EMB-820C).

Man använde nämligen i princip Schafer Comanchero 500B-konverteringen vilket medförde byte av kolvmotorerna till Pratt & Whitney PT6-27-turbopropmotorer på 527 hästar. Namnet på denna blev EMB-821 Carajá. Kan ni se skillnaden mellan Carajá och T-1040?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Messerschmitzer

Publicerad 2022-04-12 12:50:57

Är det bara en skillnad? Inte en skillnad i vardera vibgspets?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela