Beechcraft 120
Någonsin hört talas om Beechcraft Model 120? Inte? Skulle inte påstå att det är så konstigt. Det blev inte mer än en mock up byggd. Här kan vi se och läsa om det tilltänkta flygplanet i en broschyr framtagen till en försäljarkonferens hos Beech i början av 1963. Kan ni namnge alla typerna på bilden ovan förresten?
Beechcraft hade 1961-62 anlitat konstruktören Ed Swearingen för att ta fram ett nytt turbopropdrivet affärsflygplan. Man valde franska motorer av typ Turbomeca Bastan IV.
1963 beslutade dock Beechcraft att det här nya flygplanet blev för dyrt. Istället kom man satsa på en utveckling av sin Queen Air som nu blev King Air. Ed Swearingen tog med sig konstruktionsunderlaget och 1965 flög Swearingen SA26-T Merlin IIA. Och ja, även i den finns det en hel del Queen Air...fast mest Beechcraft Model 120.
Så tänk på det: Ångesttuben (som man gärna på svenska kallat utvecklingen av Swearingen/Fairchild Merlin kallad Metro) och King Air har faktiskt samma "anfader". Och Fairchild Metroliner och Saab 340 är väl i sin tur också släkt..?
Beechcraft hade 1961-62 anlitat konstruktören Ed Swearingen för att ta fram ett nytt turbopropdrivet affärsflygplan. Man valde franska motorer av typ Turbomeca Bastan IV.
1963 beslutade dock Beechcraft att det här nya flygplanet blev för dyrt. Istället kom man satsa på en utveckling av sin Queen Air som nu blev King Air. Ed Swearingen tog med sig konstruktionsunderlaget och 1965 flög Swearingen SA26-T Merlin IIA. Och ja, även i den finns det en hel del Queen Air...fast mest Beechcraft Model 120.
Så tänk på det: Ångesttuben (som man gärna på svenska kallat utvecklingen av Swearingen/Fairchild Merlin kallad Metro) och King Air har faktiskt samma "anfader". Och Fairchild Metroliner och Saab 340 är väl i sin tur också släkt..?