Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bravo, DIRektionsflygningar

Publicerad 2021-06-09 14:15:00 i Allmänt, Mooney, Propulärkultur,

En intressant uppenbarelse i form av Mooney M20M Bravo GX HB-DIR (c/n 27-0328), tillverkad 2004, tidigare amerikanskregistrerad N1045Z, har de senaste veckorna rört sig i svenskt luftrum och på svenska flygplatser. Att piloten i radiotrafiken upplevs som svensk gör det inte mindre spännande. Dessutom att flygplanet nu verkar skifta register är...ja, rätt uppenbart. Bromma verkar vara baseringen.

Mooney M20M Mooney Bravo GX - de första årsmodellerna av varianten salufördes som Mooney TLS, där TLS står för att motorn är en Turbocharged Lycoming Sabre. Man hade vid fabriken i Kerrville i Texas tagit den långa kroppen från M20L Mooney PFM och satt in en 270 hästars turbomatad Lycoming TIO-540 i nosen. Cirka 350 stycken M20M kom att tillverkas 1989-2006.

En Mooney TLS har tidigare funnits på svenskt register; SE-LBO (1994-2007).

Saxar lite från denna site:

In mid-1996, Mooney introduced a new version of the TLS. The most significant change in this model was an engine upgrade. Engineers decided that additional cooling lubrication was needed, so the airplane was fitted with the Lycoming TIO-540-AF1B. The engine's "B" designation gave the new Mooney its name: Bravo.

Although turbocharging an engine adds cost and complexity, it gives the airplane more flexibility as a vehicle. You can get higher and go faster when the turbocharger is feeding the engine denser air than it would normally find at higher altitudes. And this is what the Bravo is all about; the ability to get above the bulk of the nasty weather and still achieve 220-knot cruise speeds. At low to medium altitudes, the only thing that will outrun the Bravo is Mooney's own Ovation. Above 10,000 feet, the Bravo will outrun virtually any new production piston single or twin, even challenging such accepted twin-engine speed demons as the out-of-production Baron 58P and Aerostar 601P.

That's what defines this aircraft's appeal: it's about getting there fast. And in that department, the Bravo stands alone.

Så hur blir det? Hamnar HB-DIR på SE-reg? Eller kanske återgår till N1045Z? Vem äger och flyger? Jo, det blir svenskt register - det här är kommande SE-MHX.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela