Besök på Bunge
Så har det äntligen blivit av: Ett flygande besök på Bunge (ESVB). Sist jag jag var här, var..? Få se nu? Hmm, förhösten 2003 eller -04. Oj, är det verkligen så länge sedan!? Med andra ord, det var alltså på tiden.
Men så blev det helt plötsligt av och Mooney 252 SE-LNK lämnade Jönköping sent på måndagseftermiddagen med kurs österut på FL100. Timmen senare satte vi ner hjulen på Sveriges andra flygplats som fick hårdgjorda landningsbanor (den första var Bromma).
Flygplatsens ägare, Inger Martinsson, tog emot oss på bästa sätt och vi blev inkvarterade i den stora hangaren. Vi hittade ett par stora sejdlar liggande i frysen och kunde hälla upp landningsölen. Med den kalla ölen i handen kunde man sedan gå och botanisera bland flygplanen samt de intressanta faciliteterna i Bunge flygmuseum. Man mådde svårt bra, helt enkelt. Noterade bland annat att denna bild var tagen igår för exakt 80 år sedan...
En sväng i solnedgången på cykel på de gamla banorna på Bunge blev pricken över i denna dag. Visby är fint, men också rätt överskattat. Kanske har det också att göra med att antal besökande flygplan på Bunge denna sommar har varit rätt många. För det beror väl inte på Swedavia...?!
På morgonen traskade vi över till vandrarhemmet och käkade frukost. Vandrarhemmet är som kanske bekant beläget i den gamla lottaskolans logement.
Stort tack till Inger och Claes Martinsson. Flyg till Bunge! Stötta den gotländska altenativflygplatsen med ett besök. Eller för att du är som jag, en notorisk flygromantiker. Besök på platser som denna är balsam för flygsjälen i en tid där sånt verkligen behövs.
Genom åren har Bunge flygplats några gånger varit föremål för inlägg, eller på annat sätt figurerat på bloggen. Här är några bloggposter som jag tycker ni ska kolla: I hangaren på Bunge 1942 och F 17 på Bunge 1946 samt J 9-vrak på Bunge.
Här kommer bilder från 12-13 juli 2021.
Men så blev det helt plötsligt av och Mooney 252 SE-LNK lämnade Jönköping sent på måndagseftermiddagen med kurs österut på FL100. Timmen senare satte vi ner hjulen på Sveriges andra flygplats som fick hårdgjorda landningsbanor (den första var Bromma).
Flygplatsens ägare, Inger Martinsson, tog emot oss på bästa sätt och vi blev inkvarterade i den stora hangaren. Vi hittade ett par stora sejdlar liggande i frysen och kunde hälla upp landningsölen. Med den kalla ölen i handen kunde man sedan gå och botanisera bland flygplanen samt de intressanta faciliteterna i Bunge flygmuseum. Man mådde svårt bra, helt enkelt. Noterade bland annat att denna bild var tagen igår för exakt 80 år sedan...
Bunge flygfält har en mycket intressant historia, likaså det väldigt närbelägna Fårösund. Dit cyklade vi och kollade in den gamla sjöflyghangaren...
...men även KA 3:s kasernområde, innan vi hittade ett hak för intagade av en god middag. Och mer kall öl.
En sväng i solnedgången på cykel på de gamla banorna på Bunge blev pricken över i denna dag. Visby är fint, men också rätt överskattat. Kanske har det också att göra med att antal besökande flygplan på Bunge denna sommar har varit rätt många. För det beror väl inte på Swedavia...?!
På morgonen traskade vi över till vandrarhemmet och käkade frukost. Vandrarhemmet är som kanske bekant beläget i den gamla lottaskolans logement.
Vid elvasnåret var det uppsittning i SE-LNK och startade VFR mot Eksjö. Ditt kom vi efter cirka 50 minuter och landade Ränneslätt i efterdyningarna av en rätt kraftig regnskur. Jag klev av och Nils fortsatte omgående vidare.
Stort tack till Inger och Claes Martinsson. Flyg till Bunge! Stötta den gotländska altenativflygplatsen med ett besök. Eller för att du är som jag, en notorisk flygromantiker. Besök på platser som denna är balsam för flygsjälen i en tid där sånt verkligen behövs.
Genom åren har Bunge flygplats några gånger varit föremål för inlägg, eller på annat sätt figurerat på bloggen. Här är några bloggposter som jag tycker ni ska kolla: I hangaren på Bunge 1942 och F 17 på Bunge 1946 samt J 9-vrak på Bunge.
Här kommer bilder från 12-13 juli 2021.