Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Moth Trainer SE-BFH - 4

Publicerad 2021-08-27 14:00:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

Kan detta vara det äldsta flygande (snart i alla fall) flygplanet som gjort tjänst i svenska flygvapnet? Jag börjar bli belägen att tro så. Denna de Havilland DH.60T Moth Trainer var en av tio stycken som sommaren 1931 levererades till Flygvapnet och närmare bestämt Flygskolkåren (F 5) på Ljungbyhed. Svensk beteckning på typen blev Sk 9:

8 juli 1931: De fyra första Sk 9 godkänns och kursstart på F 5 Ljungbyhed för 1931-års flygskola. Resterande sex flygplan är godkända och levererade en månad senare. De först levererade Sk 9 har tidigare burit engelska civilregistreringar: G-ABKM (1700) till –ABKR (1704). Flygvapennummer 5103 till 5112, de sista fem har tillverkningsnummer 1718 till 1722.

Något år senare ändrades märkningen och kvarvarande flygplan kunde därefter identifieras som 5555 (FV-nr 555), 5557 (FV-nr 557), 5558 (FV-nr 558), 5559 (FV-nr 559), 5560 (FV-nr 560) och 5561 (FV-nr 561).

1937 fanns bara tre Sk 9 kvar och tio år senare kom dessa säljas på den civila marknaden där de blev SE-AZW, SE-BFI och SE-BFH.
 
Det har genom åren varit rätt stökigt vad det gäller "vem som är vem" rörande de före detta Sk 9:orna SE-BFI och SE-BFH. Det hela kan härledas till att bägge Motharna besiktigades inför civilregistrering på samma tid och plats. Där och då - på Malmen 1947 - skedde en förväxling! Ska passa på att nu och här säga det: SE-BFH har tillverkningsnummer 1718. Tillverkningsplåten i orginal finns på plats. Se denna bild.

Detta medför att Sk 9:an som finns på Flygvapenmuseum alltså rimligen är felmärkt. Det handlar med andra ord då om SE-BFI som har tillverkningsnummer 1720 och borde därmed vara märkt 5560.


Genom åren har förväxlingen av dessa två flygplans identiteter ställt till en massa huvudbry. Ska frågan äntligen anses som en gång för alla nu vara avdömd? SE-BFH är ju sedan några veckor åter upptagen på civilregistret med åberopat tillverkningsnummer 1718.

Behöver jag förresten säga att inköpet av Sk 9, DH.60T Moth Trainer, också blev anledningen till anskaffandet av Sk 11, DH.82 Tiger Moth? När den sista Sk 9:an (tillverkningsnummer 1722) rullades ut från fabriken i Edgware så befann sig den första Sk 11:an (tillverkningsnummer 1727) under montering några takter bort. Fast att detta skulle bli Sk 11 visste man inte då. Produktionen av det militära skolflygplanet DH.60T övergick till DH.82 utan några större konstigheter. Det är till och med så att de sista DH.60T kallas för Tiger Moth! Däribland flygplanet som så småningom kom att bli den första Sk 11:an...

Händelserna ska sättas i sitt sammanhang, ur en svensk aspekt men även ur ett större perspektiv. Det var inte bara Royal Air Force behov utan även Flygvapnets dito som drev på utvecklingen hos de Havilland. Jag har förklarat sammanhanget i händelserna 1931 i detta blogginlägg. Titta gärna även på Hubert Broad på Barkarby idag för 86 år sedan.

Sk 9 Moth Trainer och Sk 11 Tiger Moth kom att användas som skolflygplan parallellt vid F 5 åren 1932-37.

Nu vill jag se bilder tagna i luften på Moth Trainer SE-BFH tillsammans med Tiger Moth SE-AMG. Helst skulle dessa få tillstånd att landa på Barkarby den 26 oktober också (För att få till detta den 17 december kan nog vara lite väl svårt?). Flygvapenmuseum kanske skulle ha ett Sk 7/Sk 9/Sk 11-seminarium i höst?

Fundera gärna på varför jag föreslår dessa saker...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela