Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ska det bli en bok?

Publicerad 2020-09-21 10:37:00 i Allmänt, Personligt urval,

Svar: Jag vet inte. Frågan har ju varit uppe tidigare. Men viljan har jag att försöka bevara en del av det som har producerats på lae.blogg.se under 15 år, på ett annat sätt än det digitala. Ja, då får det väl bli i bokform.

Då ställer man ju sig frågan vad ska med in i den tryckta världen? Det här är svårt, men någonstans måste man börja. Därför har jag under några dagars tid skrollat igenom bloggen och lagt in en del inlägg i den nya kategorin Personligt urval.

"En del inlägg" är ett understatement - det är massor. Hjälp! Men hur som helst: Första urvalet i alla fall nu gjort. Puh! Det handlar om 147 inlägg av totalt 4582 stycken. Med andra ord så kvalificerade sig cirka tre procent av 15 års bloggproduktion in i "heta högen".

Sedan klurar man på om man ska hålla en röd tråd igenom valet av texter, till exempel "Kalla kriget" eller "Hank Warton". Eller ska man tillåta sig att sätta ihop något som spretigt, bara plocka ut x antal favoriter oberoende ämne?

Visst, 90 procent handlar om flyg, eller relaterat till flyg. Men jag har rätt stor utsträckning även plockat med andra ämnesval också. Under de första åren var det...ähum, annorlunda, jämfört med nu; topics, språk etc. Till stor del har det antagligen att göra med ens person. Var man är, där och då. Märker det rätt väl, nu när man ser tillbaka.

Finns det några tankar och idéer hos er som läser detta? Vilka texter ska absolut med i en bok, vilka ska inte? Finns det något jag missat?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-09-21 17:09:33

Låter väl som en utmärkt idé med en bok. Får jag föreslå att du utgår från en handfull ämnen och syr ihop det under en ny rubrik, exemplevis infrastruktur eller politik och pengar, då kan du göra ett fett kapitel om nedläggningen av Bromma mfl och få till någon analys som gäller kanske för hela kapitlet. Fortsätt vidare med kultur och baka in din idé om K-märkta riksindivider som inte borde får försvinna ut ur landet osv.

Postat av: Birger Jerlehag

Publicerad 2020-09-21 22:48:57

Är lite inne på samma saksom anonym.
Många inlägg fokuserar på maskin(er) och många på de som flög dessa maskiner. För mig är det två huvudspår som jag gärna skulle inskaffa.
Dessa fantastiska maskiner och deras oförvägna ryttare för att travestera en gammal flygfilmstitel.
Jag tror de övriga nog så viktiga inläggen finner sin plats eftersom. De kan fungera som tidsmarkörer för sahmhällets utveckling till det bättre eller sämre.

Postat av: Birger Jerlehag

Publicerad 2020-09-22 08:40:31

Är lite inne på samma saksom anonym.
Många inlägg fokuserar på maskin(er) och många på de som flög dessa maskiner. För mig är det två huvudspår som jag gärna skulle inskaffa.
Dessa fantastiska maskiner och deras oförvägna ryttare för att travestera en gammal flygfilmstitel.
Jag tror de övriga nog så viktiga inläggen finner sin plats eftersom. De kan fungera som tidsmarkörer för sahmhällets utveckling till det bättre eller sämre.

Postat av: Tord S Eriksson

Publicerad 2021-11-13 22:34:14

Då och då ramlar jag in på din blogg, och fastnar i timmar.

Half lite att göra med amerikanerna på Kallax under kriget, spårat upp de enda överlevande amerikanerna, och fått den till jubileet på Kallax '95.

Intressant är svenskarna i Biafrakriget, svenska operationer under och efter kriget, och Swedair, och damen som flög Skyraider!

Och udda historier om flygplan!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela