Gone But Not Forgotten: Vännäs
Flygfoto över Vännäs flygfält taget cirka 1960.
Med utgångspunkt i det militära Vännäs läger anlades i början av 1920-talet ett flygfält och en hangar byggdes 1927 (Den inhyser numera Vännäs motormuseum.). Här hade tidigare Västerbottens regemente haft sin övningsplats och fältets ursprungliga mått var 430 x 700 meter.
I och med utbyggnaden av Flygvapnet och dess krigsflygbaser anlades tre hårdgjorda banor i Vännäs, nu kallat Fält 17, mellan oktober 1939 och juli 1940. Dessa var 450, 550 och 700 meter långa. Efter krigsslutet 1945 nedklassades Fält 17 till övningsfält i stället för krigsflygfält.
Flygverksamheten kom dock att fortsätta i flera år till. Som flygplats försvann Vännäs på 60-talet, men då hade Umeå (ESNU) varit i drift ett tag. Fast kanske var det någon som startade och landade där på 70-talet till och med? Numera är platsen bebyggd.
Flygfältet berördes bland annat i det tidigare inlägget Världsrekordflygningen till Vännäs 1939.
Med utgångspunkt i det militära Vännäs läger anlades i början av 1920-talet ett flygfält och en hangar byggdes 1927 (Den inhyser numera Vännäs motormuseum.). Här hade tidigare Västerbottens regemente haft sin övningsplats och fältets ursprungliga mått var 430 x 700 meter.
I och med utbyggnaden av Flygvapnet och dess krigsflygbaser anlades tre hårdgjorda banor i Vännäs, nu kallat Fält 17, mellan oktober 1939 och juli 1940. Dessa var 450, 550 och 700 meter långa. Efter krigsslutet 1945 nedklassades Fält 17 till övningsfält i stället för krigsflygfält.
Flygverksamheten kom dock att fortsätta i flera år till. Som flygplats försvann Vännäs på 60-talet, men då hade Umeå (ESNU) varit i drift ett tag. Fast kanske var det någon som startade och landade där på 70-talet till och med? Numera är platsen bebyggd.
Flygfältet berördes bland annat i det tidigare inlägget Världsrekordflygningen till Vännäs 1939.