Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Scandia SE-BSA

Publicerad 2020-12-12 17:02:00 i Propulärkultur,

Kom hit! verkar en av herrarna i kostym säga. Året är 1950 och det verkar ske någon form av kundaktivtet vid Tannefors Flygplanfabrik i Linkeboda. Förresten, är de verkligen där? I Linköping? Kanske är man på en annan flygplats och i så fall vilken?

Det som får mig att haja till är flygplanet. Jag har inte sett många bilder på den andra tillverkade - tillika den första serietillverkade - Saab 90A Scandia SE-BSA. Åtminstone inte på webben.

Flygplanet har som synes Saab-titlar och var ingen långvarig företeelse på svenskt register. Inte ens ett år. SE-BSA gjorde sin första flygning den 12 november 1949 och infördes på registret den 9 december. Flygplanet var avsett för SAS som "Gardar Viking", men avregistrerades den 6 november 1950 efter försäljning till Brasilien.

Scandian anlände till Brasilien i början av december 1950 och blev PP-XEK hos Aerovias Brasil (Scandia-prototypen SE-BCA hade för övrigt några månader tidigare bilivit PP-XEA.). Total beställde Aerovias ett halvdussin Scandia, men bara fyra levererades innan bolagsledningen ändrade sig. Flygplanen hamnade hos den andra Scandia-kunden i landet; VASP, som med tiden kom att äga alla av typen tillverkade exemplar.

Totalt blev det inte mer 18 stycken Saab 90 Scandia byggda 1946-54. De sista fick Fokker sätta ihop, då Saab var fullt upptagna med 29-produktionen (samma sak som med Saab 91 Safir som under dessa år tillverkades av/i nederländska De Schelde). Scandia var en rätt skaplig flopp med andra ord, åtminstone kommersiellt.

Nedan: Den lille killen i dubbelknäppt kommer ner för trappan vid SE-BSA. Vem är han? Boss hos Aerovias? VASP? Och, som sagt, hur många bilder har ni tidigare sett på SE-BSA?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela