Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

LD-1 - eller om man så vill MFI-9UL

Publicerad 2020-12-29 15:25:00 i MFI, Propulärkultur,

Avslutade ett inlägg i somras med följande: 

2004 flög en tjeckisk UL-variant under namnet LD-1 med en Rotax i nosen. Man undrar vad som är status med LD-1? Eller MFI-9UL?

Föredrar den ej vedertagna beteckningen MFI-9UL, för den säger mer vad det handlar om.
Känns som projektet har gått in i en lång träda. Inget för mig känt har hänt på cirka 15 år. Så här presenterades LD-1 då:

2004 / 2005 MFI / Boelkow ULTRALIGHT Project

We have built the aircraft as per original drawings for MFI-9HB. We have done the following changes to the original design:

1. Fuel system now consist of 2 x 27 liter integral wing fuel tanks and 18 liters fuselage tank. It will give MFI 5-6 hours endurance. Unique and reliable fuel quantity indicating system.

2. New engine mounts design suitable for Rotax 912 and 914.Design for Jabiru 6 cylinder engine also available. All engine controls adapted.

3. New design- composite engine cowlings.

4. New design- instrument panel.

5. New design- closing and opening mechanism of the cabin.

6. Re-designed electrical system and avionics. Battery is now in engine compartment.

7. Czech made composite/wood prop either fixed or variable pitch.

8. Composite wheel halves.

9. Attachments for rescue parachute fitted under rear canopy.

10. Flaps have 4 positions.

11. Bigger diameter main wheels.

12. Luggage compartment behind the seats instead of the fuselage fuel tank.

Aircraft has 285 kg empty weight and is somewhat longer, as the lighter engine had to be moved forward. MFI is now nice and sleek aircraft. Glider towing option available on request

Basic structure of the aircraft and wings is unchanged and is made by professional sheetmetal workers in jigs, proper rivets -no short cuts.

Whole aircraft is now in 3D digital drawings.

Second prototype will be identical, but will have longer wings and ailerons as the BO-208.

We would like to offer re-engine kits for flying aircraft, but problem will be certification by CAA.I assume that most of flying BO-208 and MFI-9 are certified light aircraft? Our plane is ultralight category only.

Den som skrivit detta är mannen bakom projektet, Jaroslav Najman, en tjeck som på tidigare jobbade på Nyge Aero i Nyköping.
LD-1 var den första "egna" konstruktionen av LD Aviation Prague s.r.o. En, kanske två, flygplan sattes ihop. Tror det i grund och botten i första fallet handlade om en MFI-9HB-byggsats inköpt i Sverige. Flygplanet blev registrerat OK-JUU-55 och nosen försågs med texten MFI-9UL.

Var det här med en ultralätt variant av MFI-9 helt döfött? Eller har tiden vad det gäller förändringar i viktklass gett möjlighet att se över utångsläget för en uppdaterad LD-1/MFI-9UL?


Så när får man se en artikel om jämförande test mellan LD-1 och MFI-9? Avslutande bilden är tagen vid mässan i Friedrichshafen i slutet av april 2005.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rudolf Abelin jr

Publicerad 2024-03-10 20:13:17

Jag vill minnas att en dylik MFI-9 kopia dök upp många år tidigare. Om jag minns rätt talade jag med dom på antingen ILA eller Le Bourget, detta var medans jag jobbade på MFI AB. Det betyder senast 1994.
Det gänget var väldigt undfallande när jag nämnde likheten......
Om minnet inte sviker, så var strukturen delvis formpressad aluminium.
Att bygga ultralätt var en mardröm en gång i tiden, då viktsgränserna förändrades hela tiden.

Svar: Kul att du hittat hit! :D
Kopia på MFI-9: Jag tror att du menar den engelska ARV 2, som senare kom att döpas om till Opus. Se https://lae.blogg.se/2022/june/1995-asl-opus-280.html
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela