Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gösta Brinks "sista-gångs-flygningar"

Publicerad 2020-12-26 18:19:00 i Propulärkultur,

 
Från boken "Över Land och Hav" som handlar om Kungl. Södermanlands flygflottilj, F 11, som verkade från Nyköping/Skavsta 1941-80. Ett kapitel har rubriken En flygande legend och handlar om förvaltaren Gösta Brink och där kan man bland annat läsa följande:

Med ålderns rätt har Gösta Brink skaffat ett annat unikt rekord: han har gjort vad man skulle kunna kalla "sista-gångs-flygningar."

Den 30 oktober 1943 flög han Tp 10 "Värmland" till CVV, den flögs inte mera utan blev skrot.

Den 16 juli 1945 flög han P 5 Handley Page "Hampden" till SAAB - dess styrautomat blev bl a förebild till den i S 18.

Den 7 oktober 1945 flög han den sista S 16 "Caproni" till F 4 där den skulle bli skjutmål.

I mars 1958 flög han den sista B 3:an från F 11 till Kungsängen - den skulle användas av Luftfartsverket för en brandövning.

I maj 1959 flög han en S 18 från F 11 till Sundbro, där den övertogs av Svensk Flygtjänst.

I april 1961 flög han den sista S 14 från F 11 till Bromma, där den övertogs av Ostermans för vidare försäljning.

Man kan ju nu efteråt bara beklaga att inte Gösta Brink fått sitt rekord genom att flyga samtliga dessa flygplan till vårt Flygvapenmuseum! Men det är lätt att vara efterklok.

Gösta Brink gick i pension 1967 efter många år som förvaltare vid 5/F 11. Här följer några små anmärkningar på texten.

Bakom den militära beteckningen Tp 10 döljer sig en Fokker F.VIII med den tidigare civila registreringen SE-AEB, som kallades "Jämtland" hos ABA. Bilden här ovan på Tp 10, flygvapennummer 916, är från sommaren 1943. Skrotades vid CVV i Västerås, efter det att man funnit röta i vingens träkonstruktion.

Den enda P 5:an, Handley Page HP 52 Hampden, hade flygvapennummer 810. Fanns hos F 11 1942 till -45. Den 12 juli 1945 såldes flygplanet till Saab och blev senare samma år SE-APD. Skrotades 1947.
 
Enligt uppgift kasserades den sista B 3 (Junkers Ju 86K) den 21 november 1958. Det var flygvapennummer 130 som lär ha varit ute för ett haveri den 1 oktober samma år. Annars trodde jag att den sista flygningen med en B 3 var levereransen av flygvapennummer 155 från Luleå till Malmen den 3 juni 1958. Det vill säga det flygplan som idag finns bevarat vid Flygvapenmuseum.  
Så vilken av F 11:s B 3:or hamnade som brandövningsobjekt på Norrköping-Kungsängen? Nummer 136? Nummer 143? Nummer 164? Nummer 167? Eller nummer 169?


Den S 18A som Brink flög från Skavsta till Sundbro i maj 1959 var antingen SE-CFL (18131) eller SE-CFO (18157) som övertogs av Airborne Mapping, dotterbolag till Jordbruksflyg. Kanske lutar jag åt den senare, som kom till Sundbro "sommaren 1959" för att nyttjas som reservdelar. Flygplanen skrotades på Sundbro runt 1962. Se Airborne Mapping Ltd. - kvarlåtenskap. De sista exemplaren av S 18A i Flygvapnet kasserades den 22 maj 1959.

Ostermans Aero försålde Flygvapnets pensionerade S 14, Fiesler Fi 156 Storch, till Västtyskland och Österrike 1960-61. Flygvapenummer 3824 var en av de sista vid F 11, här fotograferad 1960. Kanske var det just den som Gösta Brink flög till Bromma i april året efter? 3824 hade för övrigt en tilltänkt civil registrering; SE-XBI.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela