Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Islander SE-INM

Publicerad 2020-04-22 11:42:00 i Allmänt, Hemmafältet, Propulärkultur,

Britten-Norman BN-2A Islander SE-INM fotograferad på Eksjö-Ränneslätt i augusti 1993.

Flygplanet gjorde sin första flygning den 21 juni 1969 och kom att levereras som D-IAWD till det västtyska bolaget Aerowest i Dortmund. Nörden noterar utifrån den tyska registreringen (D-xxxx) följande: I-classe (flermotoriga flygplan mellan två och 5,7 ton Maximum Take Off Weight), AW som i Aerowest och detta bolags flygplansindivid "D".
D-IAWD Britten Norman Islander of Aerowest
Därefter hamnade Islandern hos OLT (Ostfriesische Lufttransport) som i mitten av 70-talet döptes om till DLT (Deutsche Luftverkehrsgesellschaft), idag Lufthansa CityLine.

1984 registrerades Islandern SE-INM när den köptes av Västergötlands fallskärmsklubb och baserades Karlsborg-Flugebyn. 1993 såldes SE-INM vidare till Smålands fallskärmsklubb, baserades i Värnamo och senare på Feringe. Här en bild från ett besök i Eksjö 2004. Notera fyrbladiga propellrar (se även bilden längst ner).
Anledningen till besöket var ett rekordsförsök i formationshoppning. Så många som möjligt av flygfält i Småland skulle hälsas på...
 
2009 exporterades flygplanet till Kanada och blev då C-GCXF. Där har det opererats av The Air Academy och Tsayta Aviation Ltd.
.

Numera verkar flygplanet sedan 2016 ingå i flottan hos Northstar Air i provinsen Victoria. Det ligger för närvarande förresten ute på AvBuyer.
Northstar Air Tours, Britten-Norman BN-2A Islander.....2017-0726-692

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela